Nuklearmedizin 2014; 53(05): 197-204
DOI: 10.3413/Nukmed-0644-14-01
Original article
Schattauer GmbH

Early detection of disease progression after palliative chemotherapy in NSCLC patients by 18F-FDG-PET

Früherkennung der Krankheitsprogression nach palliativer Chemotherapie bei NSCLC-Patienten mit 18F-FDG-PET
E. Tauhardt
1   Clinic of Nuclear Medicine, Jena University Hospital, Germany
,
A. Reissig
2   Department of Internal Medicine I, Pneumology & Allergology, Jena University Hospital, Germany
,
T. Winkens
1   Clinic of Nuclear Medicine, Jena University Hospital, Germany
,
M. Freesmeyer
1   Clinic of Nuclear Medicine, Jena University Hospital, Germany
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

received: 31. Januar 2014

accepted in revised form: 15. Juni 2014

Publikationsdatum:
02. Januar 2018 (online)

Summary

Aim: We investigated whether 18F-fluorodeo- xyglucose positron emission tomography (FDG-PET) is capable of detecting renewed disease progression earlier than computed tomography (CT) in patients with inoperable non-small cell lung cancer (NSCLC) who have undergone chemotherapy as part of a palliative treatment plan. Patients, methods: 18 patients were studied retrospectively. Three FDG-PET/CT scans for initial and follow-up diagnostic purposes were evaluated. Palliative chemotherapy was administered between the first FDG-PET/CT scan (t0) and the second (t1), followed by a treatment-free interval between the second FDG-PET/CT scan (t1) and the third (t2). Maximum standardized uptake values (SUVmax) and largest diameters of lesions were determined for PET scans and the corresponding CTs. Lesion-based and patient-based assessments were performed, as were assessments according to RECIST/PER- CIST. Results: 82 lesions were identified in 18 patients. In interval t1-t2, the increase in diameter in the lesion-based evaluation was 5.0% (non-significant), while the patient based evaluation showed a non-significant reduction of 2.8%. Considering PET, both the lesion-based and patient-based evaluations found a significant increase in SUVmax by a median of 30.4 % and 45.8 %, respectively. PERCIST criteria at time point t2 identified ten more patients with progression than did REC- IST. Conclusion: In patients with NSCLC, renewed progression during the treatment-free interval after palliative chemotherapy can be detected earlier with PET than with CT. Thus, FDG-PET appears to be a useful diagnostic imaging procedure regarding this aspect. Its clinical relevance should be investigated in further studies.

Zusammenfassung

Ziel dieser Studie ist es, zu untersuchen, ob die 18F-Fluorodesoxyglukose-Positronenemissi- onstomographie (FDG-PET) bei Patienten mit nicht kleinzelligem Lungenkarzinom (NSCLC) nach einer palliativen Chemotherapie einen Progress früher erkennen kann, als die Computertomographie (CT). Patienten, Methoden: 18 Patienten wurden retrospektiv untersucht und drei PET/CT für die Erst- und Verlaufsuntersuchungen pro Patient ausgewertet. Die palliative Chemotherapie fand zwischen der ersten (t0) und der zweiten PET/CT (t1) statt. Es folgte ein therapiefreies Intervall zwischen der zweiten (t1) und der dritten PET/CT(t2). Die größten Durchmesser und die maximalen Standardized Uptake Values (SUVmax) aller Läsionen wurden in den CT- und zugehörigen PET-Untersuchungen ermittelt. Im Anschluss fand eine Läsions- und Patienten-basierte Auswertung sowie eine Auswertung nach RECIST/ PERCIST statt. Ergebnisse: 82 Läsionen wurden in den 18 Patienten gefunden. Im Intervall t1-t2 der Läsions-basierten Auswertung fand eine nicht signifikante Vergrößerung der Durchmesser um 5,0% statt, wohingegen sich in der Patienten-basierten Auswertung eine nicht signifikante Reduktion um 2,8% zeigte. In der PET zeigte sich in der Läsions-basierten und Patienten-basierten Auswertung ein signifikanter Anstieg von median 30,4% bzw. 45,8%. Nach PERCIST- Kriterien wurden zum Zeitpunkt t2 10 zusätzliche Patienten mit Progress identifiziert, als nach RECIST-Kriterien. Schlussfolgerung: Bei NSCLC-Patienten im therapiefreien Intervall nach einer palliativen Chemotherapie kann ein erneuter Progress mit der PET früher als mit der CT erkannt werden. Die FDG-PET scheint daher in dieser Fragestellung ein nützliches bildgebendes Verfahren zu sein. Die klinische Relevanz sollte in künftigen Studien überprüft werden.

 
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