Nuklearmedizin 2013; 52(04): 137-140
DOI: 10.3413/Nukmed-0536-12-10
Original article
Schattauer GmbH

Thyroiditis de Quervain

Are there predictive factors for long-term hormone-replacement?Thyreoiditis de QuervainGibt es prädiktive Faktoren für eine langfristige Substitutionspflichtigkeit?
S. Schenke
1   Department of Nuclear Medicine, Klinikum Hanau, Germany
,
R. Klett
2   Nuclear medicine practice, Gießen, Germany
,
S. Braun
1   Department of Nuclear Medicine, Klinikum Hanau, Germany
,
M. Zimny
1   Department of Nuclear Medicine, Klinikum Hanau, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received: 29 October 2012

accepted in revised form: 08 April 2013

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Summary

Background: Subacute thyroiditis is a usually self-limiting disease of the thyroid. However, approximately 0.5–15% of the patients require permanent thyroxine substitution. Aim was to determine predictive factors for the necessity of long-term hormone-replacement (LTH). Patients, methods: We retrospectively reviewed the records of 72 patients with subacute thyroiditis. Morphological and serological parameters as well as type of therapy were tested as predictive factors of consecutive hypothyroidism. Results: Mean age was 49 ± 11 years, f/m-ratio was 4.5 : 1. Thyroid pain and signs of hyperthyroidism were leading symptoms. Initial subclinical or overt hyperthyroidism was found in 20% and 37%, respectively. Within six months after onset 15% and 1.3% of the patients developed subclinical or overt hypothyroidism, respectively. At latest follow-up 26% were classified as liable to LTH. At onset the thyroid was enlarged in 64%, and at latest follow-up in 8.3%, with a significant reduction of the thyroid volume after three months. At the endpoint the thyroid volume was less in patients in the LTH group compared with the non-LTH group (41.7% vs. 57.2% of sex-adjusted upper norm, p = 0.041). Characteristic ultrasonographic features occurred in 74% of the patients in both lobes. Serological and morphological parameters as well as type of therapy were not related with the need of LTH. Conclusions: In this study the proportion of patients who received LTH was 26%. At the endpoint these patients had a lower thyroid volume compared with euthyroid patients. No predictive factors for LTH were found.

Zusammenfassung

Hintergrund: Die subakute Thyreoiditis de Quervain (SAT) ist eine in der Regel selbst-limitierende Schilddrüsenerkrankung, bei der ca. 0,5–15% der Patienten eine langfristig substitutionspflichtige Hypothyreose entwickeln. Ziel dieser Studie war die Bestimmung von prädiktiven Faktoren für die langfristige Substitutionspflichtigkeit. Patienten, Methode: Retrospektive Aktenanalyse von 72 Patienten mit subakuter Thyreoiditis. Morphologische und serologische Parameter wurden als mögliche prädiktive Faktoren einer konsekutiven Hypothyreose untersucht. Ergebnisse: Das mittlere Patientenalter lag bei 49 ± 11 Jahre (w/m 4,5 : 1). Führende Symptome waren Schmerzen der SD sowie Hyperthyreosezeichen (57%). Eine initiale Hyperthyreose bestand bei 20% (latent) bzw. 37% (manifest) der Patienten. Innerhalb der ersten 6 Monate entwickelten 15% eine latente, 1,3% eine manifeste Hypothyreose. Am letzten Followup waren 26% der Patienten hormonsubstitutionspflichtig. Zum Zeitpunkt der Erstdiagnose hatten 63% der Patienten eine Struma, beim letzten Follow-up noch 8,3% (signifikante Volumenabnahme nach 3 Monaten). Am Endpunkt fand sich bei den substitutionspflichtigen Patienten ein signifikant geringeres Schilddrüsenvolumen als in der nicht-substitutionspflichtigen Gruppe (41,7% vs. 57,2% des geschlechtsbezogenen oberen Normwertes, p = 0,041). Die charakteristischen Ultraschallveränderungen zeigten sich bei 74% der Patienten in beiden Schilddrüsenlappen. Sowohl die serologischen als auch die morphologischen Parameter sowie die Art der Therapie waren nicht mit der Substitutionspflichtigkeit assoziiert. Schlussfolgerung: Der Anteil der Patienten mit dauerhafter Schilddrüsenhormonsubstitution nach SAT lag bei 26%. Bei diesen Patienten zeigte sich am Ende des Follow-up ein geringeres Schilddrüsenvolumen im Vergleich zur nichtsubstitutionspflichtigen Patientengruppe. Prädiktive Faktoren für die Entwicklung einer Hypothyreose fanden sich nicht.