Nuklearmedizin 2012; 51(04): 133-139
DOI: 10.3413/Nukmed-0444-11-11
Original article
Schattauer GmbH

99mTc-labeled ubiquicidin scintigraphy

A promising method in hip prosthesis infection diagnosis 99mTc-markierte Ubiquicidin-SzintigraphieEine viel versprechende Methode für die Diagnose von Hüftprotheseninfektionen
K. Aryana
1   Nuclear Medicine Research Center, Mashhad University of Medical Science, Faculty of Medicine, Imam Reza Hospital, Mashhad, Iran
,
A. Hootkani
2   Department of Orthopedic Surgery, Mashhad University of Medical Science, Faculty of Medicine, Imam Reza Hospital, Mashhad, Iran
,
R. Sadeghi
1   Nuclear Medicine Research Center, Mashhad University of Medical Science, Faculty of Medicine, Imam Reza Hospital, Mashhad, Iran
,
Y. Davoudi
3   Department of Radiology, Mashhad University of Medical Science, Faculty of Medicine, Imam Reza Hospital, Mashhad, Iran
,
M. Naderinasab
4   Department of Microbiology, Mashhad University of Medical Science, Faculty of Medicine, Imam Reza Hospital, Mashhad, Iran
,
M. Erfani
5   Nuclear Science Research School, Nuclear Science and Technology Research Institute, Atomic Energy Organization of Iran, Tehran, Iran
,
N. Ayati
1   Nuclear Medicine Research Center, Mashhad University of Medical Science, Faculty of Medicine, Imam Reza Hospital, Mashhad, Iran
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received: 17 November 2011

accepted in revised form: 04 May 2012

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Summary

Aim: Hip prosthesis implantation has witnessed a significant increase in recent years. Despite the advantages of this surgical procedure, it has some complications, the most serious of which is prosthetic infection. This study was conducted to investigate the feasibility of 99mTc-UBI scintigraphy in detection of infectious foci in painful hip prosthesis. UBI (Ubiquicidin 29–41) is an antimicrobial peptide fragment with the ability to target the bacterial colony directly. Patients, methods: 34 patients, aged 20–79 years, with painful hip prosthesis were included. 99mTc-UBI scan and three phase bone scan were performed and two nuclear medicine specialists interpreted the UBI scans with and without bone scan results at hand. Both qualitative and semiquantitative methods were used to interpret the 30 minute post injection images. The patients were actively followed up. According to the surgical findings, microbiological culture and active follow up, final diagnosis was made. Results: 24 negative and 10 positive UBI scans were recorded. The sensitivity, specificity, negative and positive predictive values and accuracy of the study were all 100%. Bone scan did not have any influence on UBI interpretation. We were able to achieve excellent differentiation between infected and non-infected prostheses with a cut off value of 1.8 for target to non target (T/NT) ratio. No adverse effects were noticed following UBI scan. Conclusion: Based on the findings, the authors believe that 99mTc-UBI scintigraphy, with its high sensitivity and specificity, provides the physician with an excellent tool for differentiating infection from aseptic loosening of hip prostheses. Using this radiopharmaceutical, it is possible to obtain highly accurate results only 30 minutes after the beginning of the study.

Zusammenfassung

Ziel: In den vergangenen Jahren verzeichnete die Implantation von Hüftgelenksprothesen eine deutliche Zunahme. Trotz seiner Vorteile weist dieses chirurgische Verfahren einige Komplikationen auf, von denen die Protheseninfektion am schwerwiegendsten ist. In dieser Studie sollte geprüft werden, ob sich die 99mTc- UBI-Szintigraphie dazu eignet, Infektionsherde in schmerzhaften Hüftprothesen zu erkennen. UBI (Ubiquicidin 29–41) ist ein Fragment eines antimikrobiellen Peptids, mit dem sich Bakterienkolonien direkt darstellen lassen. Patienten, Methoden: 34 Patienten (Alter 20–79 Jahre) mit schmerzhaften Hüftprothesen wurden untersucht. Es wurden eine 99mTc- UBI-Aufnahme und ein 3-Phasen-Skelettszintigramm angefertigt; zwei Spezialisten für Nuklearmedizin begutachteten die UBI-Aufnahmen, mit oder ohne Vergleich mit den Skelettszintigrammen. Für die Interpretation der Aufnahmen 30 Minuten nach der Injektion wurden sowohl qualitative als auch semiquantitative Methoden angewendet. Die Patienten wurden nachbeobachtet. Die endgültige Diagnose wurde anhand der chirurgischen Befunde, mikrobiologischen Kulturen und des aktiven Follow-ups gestellt. Ergebnisse: Es ergaben sich 24 negative und 10 positive UBI-Aufnahmen. Sensitivität, Spezifität, negativer und positiver Vorhersagewert und Treffsicherheit der Studie lagen alle bei 100%. Das Skelettszintigramm hatte keinerlei Einfluss auf die UBI-Interpretation. Außerdem konnten wir ausgezeichnet zwischen infizierten und nicht infizierten Prothesen differenzieren, wobei der Cut-off-Wert bei 1,8 lag. Nach der UBI-Aufnahme wurden keine unerwünschten Wirkungen festgestellt. Schlussfolgerung: Auf der Basis dieser Ergebnisse glauben die Autoren, dass die 99mTc-UBI-Szintigraphie mit ihrer hohen Sensitivität und Spezifität eine exzellente Methode ist, um infektiöse von aseptischen Lockerungen der Hüftprothesen abzugrenzen. Dieses Radiopharmakon ermöglicht es, in nur 30 Minuten nach Beginn der Untersuchung äußerst genaue Ergebnisse zu erzielen.

 
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