Phlebologie 2018; 47(04): 199-204
DOI: 10.12687/phleb2412-4-2018
Originalarbeit – Original articles
Schattauer GmbH

Skin care in chronic venous insufficiency

What should be considered from an allergological point of view? Article in several languages: deutsch | English
J. Geier
1   Informationsverbund Dermatologischer Kliniken (IVDK), Institut an der Universitätsmedizin Göttingen
,
C. Erfurt-Berge
2   Hautklinik, Universitätsklinikum Erlangen
,
V. Mahler
3   Abteilung Allergologie, Paul-Ehrlich-Institut, Langen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingereicht: 14 February 2018

Angenommen: 29 May 2018

Publication Date:
22 August 2018 (online)

Summary

Based on data of the Information Network of Departments of Dermatology (IVDK) of the years 2012–2016, we describe the spectrum of contact sensitization in 2011 patients with venous ulcers, stasis dermatitis and/or chronic venous insufficiency (CVI) and compare it to the sensitization spectrum of an age-matched control group (n=30 924) without these diseases. CVI patients frequently were sensitized to balsam of Peru, ointment base ingredients, particularly lanolin alcohols, antioxidants, in particular tert-butylhydroquinone, colophony, fragrances, and parabens. Compared to earlier IVDK data analyses, the sensitization spectrum is qualitatively unchanged. Skin care products for CVI patients should not contain Balsam of Peru (Myroxylon pereirae), fragrances, lanolin alcohols, tert-butylhydroquinone (TBHQ), and parabens. It should be noted that there are the so-called paraben and lanolin paradoxes: CVI patients may have intolerance reactions to parabens or lanolin alcohols on eczematous skin at the lower leg, while at the same time tolerating these compounds on healthy, normal skin in other regions of the body.

 
  • Literatur

  • 1 Bahmer F. Immunhistologische Charakterisierung stauungsdermatitisch veränderter Unterschenkelhaut. Zeitschrift für Hautkrankheiten 1987; 14: 1056-1063.
  • 2 Weyl A, Vanscheidt W, Weiss JM, Peschen M, Schopf E, Simon J. Expression of the adhesion molecules ICAM-1, VCAM-1, and E-selectin and their ligands VLA-4 and LFA-1 in chronic venous leg ulcers. Journal of the American Academy of Dermatology 1996; 34: 418-423.
  • 3 John SM, Geier J. Unterschenkelekzem bei chronisch-venöser Insuffizienz – Aktuelle allergologische Aspekte. Allergenspektrum bei “Beinpatienten” im IVDK 1994–1995. Zeitschrift für Dermatologie 1998; 184: 16-23.
  • 4 Erfurt-Berge C, Geier J, Mahler V. The current spectrum of contact sensitization in patients with chronic leg ulcers or stasis dermatitis - new data from the Information Network of Departments of Dermatology (IVDK). Contact Dermatitis 2017; 77: 151-158.
  • 5 Schnuch A, Geier J, Lessmann H, Arnold R, Uter W. Surveillance of contact allergies: methods and results of the Information Network of Departments of Dermatology (IVDK). Allergy 2012; 67: 847-857.
  • 6 Schnuch A, Aberer W, Agathos M, Becker D, Brasch J, Elsner P, Frosch PJ, Fuchs Th, Geier J, Hillen U, Löffler H, Mahler V, Richter G, Szliska C. für die Deutsche Kontaktallergie-Gruppe. Durchführung des Epikutantests mit Kontaktallergenen. Leitlinien der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft (DDG) und der Deutschen Gesellschaft für Allergie und klinische Immunologie (DGAKI). Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft 2008; 06: 770-775.
  • 7 Hausen BM, Brinkmann J, Dohn W. Lexikon der Kontaktallergene. 3. Ergänzungslieferung, P9, P10 und K4. Landsberg: ecomed Verlag; 1996
  • 8 Hausen BM. Contact allergy to balsam of peru. II. Patch test results in 102 patients with selected balsam of peru constituents. American Journal of Contact Dermatitis 2001; 12: 93-102.
  • 9 de Groot AC. Monographs in Conact Allergy, Volume1, Part 1. Non-fragrance allergens in cosmetics. CRC Press; Boca Raton, FL, USA: 2018: 221-225 698–710.
  • 10 Geier J, Weisshaar E, Lessmann H, Becker D, Dickel H, Häberle M, John SM, Mahler V, Skudlik C, Wagner E, Wehrmann W, Werfel T, Zagrodnik F, Diepgen TL. für die Arbeitsgruppe “Bewertung der Allergene bei BK 5101” der Arbeitsgemeinschaft für Berufsund Umweltdermatologie in der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft. Bewertung von Epikutantestreaktionen auf “Problemallergene” mit vermehrt fraglichen oder schwach positiven Reaktionen. Dermatologie in Beruf und Umwelt 2010; 58: 34-38.
  • 11 Lee B, Warshaw E. Lanolin allergy: history, epidemiology, responsible allergens, and management. Der,atitis 2008; 19: 63-72.
  • 12 Wolf R. The lanolin paradox. Dermatology 1996; 192: 198-202.
  • 13 Geier J, Hausen BM. Epikutantestung mit chemisch modifiziertem Kolophonium. Ergebnisse einer Studie der Deutschen Kontaktallergie-Gruppe (DKG) und des Informationsverbundes Dermatologischer Kliniken (IVDK). Dermatologie in Beruf und Umwelt 2000; 48: 43-47.
  • 14 Verordnung (EG) Nr. 1223/2009 des Europäischen Parlaments und des Rates vom 30. November 2009 über kosmetische Mittel. Amtsblatt der Europäischen Union L 342/59–208 vom 22.12.2009. Letzte Änderung: Verordnung (EU) 2017/238 der Kommission vom 10. Februar 2017 zur Änderung von Anhang VI der Verordnung (EG) Nr. 1223/2009 des Europäischen Parlaments und des Rates über kosmetische Mittel. Amtsblatt der Europäischen Union L36/37–38 vom 11.2.2017.
  • 15 Uter W, Schnuch A, Geier J, Agathos M. Epikutantest-Reaktionen auf Paraben-Mixe und ihre Aufschlüsselungen. Studien der DKG und des IVDK, 1990–2000. Allergologie 2002; 25: 194-202.
  • 16 Fisher AA. The paraben paradox. Cutis 1973; 12: 830-832.