Cent Eur Neurosurg 2008; 69(4): 170-174
DOI: 10.1055/s-2008-1077076
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Long-term Results of 405 Refractory Trigeminal Neuralgia Surgeries in 256 Patients

Langzeit-Resultate von 405 rekurrierenden Trigeminusneuralgie-Operationen an 256 PatientenA. Haridas 1 , C. Mathewson 1 , S. Eljamel 2
  • 1Department of Neurosurgery, The University of Dundee, Dundee, Scotland, UK
  • 2Department of Neurosurgery, The University of Dundee, Ninewells Hospital & Medical School, Dundee, Scotland, UK
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 July 2008 (online)

Abstract

Background and Objectives: The initial response of trigeminal neuralgia to medication is about 69%. However drug therapy is ineffective in 25% of patients and about 8% become drug-intolerant. These patients proceed to surgical interventions, which require constant appraisal to determine their efficacy and acceptability. The purpose of this study was to evaluate the long-term outcome of surgical interventions for trigeminal neuralgia to offer a guide to patients and surgeons when choosing the right procedure for the appropriate patient and to investigate the effects of patients’ and surgeons’ preferences on the outcome.

Patients and Methods: The study design was consecutive case review. Participants were 256 consecutive patients with refractory trigeminal neuralgia, who underwent 405 surgical procedures to control trigeminal neuralgia. The main outcome measures were: the response rate, time to pain recurrence and surgical complications. 172 were fit for microvascular decompression (MVD), glycerol injection (GI) or radiofrequency thermocoagulation (RF) and were offered the choice between the three procedures; 95 went for MVD and 77 underwent either GI or RF. The choice between GI and RF was a surgical decision.

Results: The 3-year success rate was 54.8% in patients who underwent GI and 70.7% in patients who underwent percutaneous RF. In contrast 85.6% of patients who underwent MVD remained pain-free at 3 years. The complication rate following these surgical interventions was relatively low with no deaths.

Conclusions: Surgical intervention for the treatment of refractory trigeminal neuralgia is effective and safe and should be considered in patients after failed medical therapy. Whilst MVD offered the best long-term outcome in this series, percutaneous GI or RF offered a safe and reliable alternative for those who chose to undergo these procedures.

Zusammenfassung

Hintergrund und Ziele: Die anfängliche Reaktion der Trigeminusneuralgie auf Medikation beträgt etwa 69%. Die medikamentöse Therapie ist jedoch bei 25% der Patienten ineffektiv und 8% werden gegen die Arzneien intolerant. Diese Patienten setzen die Behandlung mit chirurgischen Eingriffen fort, welche ständige Auswertung benötigen damit sich ihre Wirksamkeit und Eignung ermitteln lässt. Das Ziel dieser Studie war es, Langzeit-Erkenntnisse über chirurgische Eingriffe bei Trigeminusneuralgie zu erhalten, welche Patienten und Chirurgen dabei helfen sollen, die richtige Vorgehensweise für den jeweiligen Patienten zu finden. Die Auswirkung der Erwartungen von Patient und Chirurg an das Resultat wurden ebenfalls untersucht.

Patienten und Methoden: Fortlaufende Fallstudien bildeten den Aufbau der Studie. Teilnehmer waren 256 aufeinander folgende Patienten mit hartnäckiger Trigeminusneuralgie, welche sich insgesamt 405 chirurgischen Eingriffen unterzogen um die rekurrierende Trigeminusneuralgie unter Kontrolle zu bringen. Die wichtigsten Masseinheiten für das Ergebnis waren: Erfolgsquote, Zeit bis zu erneutem Auftreten von Schmerz und chirurgische Komplikationen. 172 Teilnehmer waren für mikrovaskuläre Dekompression (MVD), Glycerin-Injektion (GI) oder Radiofrequenz-Thermokoagulation (RF) geeignet. Ihnen wurde die Wahl zwischen den drei Verfahren gegeben; 95 entschieden sich für MVD und 77 unterzogen sich entweder GI oder RF. Die Wahl zwischen GI und RF war eine chirurgische Entscheidung.

Ergebnisse: Über drei Jahre hinweg hatten GI-Patienten eine Erfolgsquote von 54,8% und Patienten die perkutane RF erhielten 70,7%. Im Gegensatz dazu blieben 85,6% der mit MVD behandelten Patienten auch nach drei Jahren schmerzfrei. Die Rate an durch diese chirurgischen Eingriffe ausgelösten Komplikationen war relativ niedrig, und es waren keine Todesfälle zu beklagen.

Schlussfolgerungen: Chirurgische Eingriffe zur Behandlung von hartnäckiger Trigeminusneuralgie sind wirksam und sicher. Sie sollten bei Patienten mit Trigeminusneuralgie in Erwägung gezogen werden. Während MVD die besten Langzeit-Ergebnisse in dieser Untersuchung zeigte, boten perkutane GI oder RF eine sichere und zuverlässige Alternative für diejenigen an, die sich für diese Behandlungsmethoden entschieden.

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Correspondence

Dr. S. EljamelMD, FRCS (Ir, ED,NS) 

Department of Neurosurgery

The University of Dundee

Ninewells Hospital & Medical School

DD1 9SY Dundee

Scotland

UK

Phone: +44/138/266 01 11

Fax: +44/138/249 62 02

Email: m.s.eljamel@dundee.ac.uk

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