Dtsch Med Wochenschr 1985; 110(15): 588-592
DOI: 10.1055/s-2008-1068869
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hämodynamik bei Langzeit-Kombinationstherapie der arteriellen Hypertonie

Haemodynamics of long-term multiple-drug treatment of arterial hypertensionH. W. Wiechmann, P. Schuster, A. Sturm
  • Medizinische Universitätsklinik (Direktor: Prof. Dr. A. Sturm) der Ruhr-Universität Bochum, Marienhospital Herne 1
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 20 Patienten mit essentieller arterieller Hypertonie, Schweregrad II und III, wurden mittels Einschwemmkatheters die hämodynamischen Effekte einer antihypertensiven Kombinationstherapie, bestehend aus Bemetizid, Triamteren, Bupranolol und Dihydralazin, während 6 Monaten untersucht. Damit konnten sowohl der Ruhe- als auch der Belastungsdruck signifikant und anhaltend gesenkt werden. Der Ruheblutdruck sank von 184/110 mm Hg vor Therapie auf 167/98 mm Hg nach drei Wochen und auf 158/93 mm Hg nach 6 Monaten. Der Ausgangsbelastungsblutdruck lag bei 226/129 mm Hg, er ging nach drei Wochen auf 199/113 mm Hg und nach 6 Monaten auf 190/106 mm Hg zurück. Einhergehend mit der Blutdrucksenkung nahm der als Vorlastgröße gemessene Pulmonalarteriendruck um 23 % in Ruhe und um 30 % unter Belastung ab. Die Belastbarkeit der Patienten stieg um 28 % an. Als Hinweis auf eine zusätzliche günstige Beeinflussung des linksventrikulären Sauerstoffverbrauches fand sich eine Abnahme des Druck-Frequenz-Produktes um 18 %.

Abstract

In 20 patients with essential arterial hypertension, grade II or III, the haemodynamic effect of a fixed combination of antihypertensive drugs (bemetizide, triamteren, bupranolol and dihydralazine) was studied by percutaneously-introduced flow-guided catheter in the pulmonary artery before, after three weeks and at the end of a six-month period of treatment; systemic arterial blood pressures were measured by the cuff method. Mean pressures, both at rest and on exercise were significantly and persistently lowered. Mean blood pressure at rest fell from l84/110 mm Hg before treatment to l67/98 mm Hg after three weeks, and to 158/93 mm Hg after six months. The initial blood pressure on exercise was 226/129 mm Hg, which fell after three weeks to 199/113 mm Hg and after six months to 190/106 mm Hg. At the same time, pulmonary artery pressure (as a measure of preload) fell by 23 % at rest and 30 % on exercise. Exercise tolerance of the patients rose by 28 %. Pressure-heartrate product fell by 18 %, as a pointer to an additional favourable effect on left ventricular oxygen consumption.