Eur J Pediatr Surg 1996; 6(2): 70-74
DOI: 10.1055/s-2008-1066474
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Is There Any Predictive Characteristic for Malignancy in Thyroid Enlargements During Childhood?

G.  Karagüzel , F. C. Tanyel , N.  Büyükpamukçu , A.  Hiçsönmez
  • Department of Pediatric Surgery, Hacettepe University, School of Medicine, Ankara, Turkey
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Although thyroid surgery is mainly based on the malignancy risk, determination of cases with thyroid malignancy among the patients with enlarged thyroid is a controversial issue in children. To find out whether thyroid enlargements have any predictive clinical or laboratory characteristic for thyroid malignancy, a retrospective clinical study was scheduled.

A total of 137 patients who had undergone surgery for thyroid enlargement in a 15-year period were evaluated. The series was composed of 90 (65.7 %) cases with uninodular goiter, 40 (29.2 %) cases with multinodular goiter and seven (5.1%) cases with diffuse goiter. Histopathological examination showed nine (6.6%) patients with differentiated thyroid carcinoma. All the remaining patients had benign thyroid enlargements. Analysis of results showed no ideal or near-ideal predictive one for thyroid malignancies among clinical or laboratory characteristics consisting of age, sex, presumptive symptoms, previous irradiation, type of nodularity, nodule localization and size, lymphadenopathy, thyroid function tests, ultrasonography and thyroid scan. No characteristic studied had a simultaneous high level of positive and negative predictive value. Only two physical characteristics including nodule size less than 2.5 cm in diameter and lymphadenopathy had simultaneous high levels of sensitivity and specificity above 50 %.

Therefore new guidelines with higher predictivity should be sought for surgical evaluation of the childhood thyroid enlargements. Fine-needle aspiration biopsy that is extensively used in adults may also be an alternative approach despite some restrictive aspects in children.

Zusammenfassung

Obwohl der Schilddrüsenchirurgie im Kindesalter meist ein Malignitätsrisiko zugrunde liegt, ist das Erkennen von Schilddrüsenmalignomen bei einer Vergrößerung der Schilddrüse immer noch schwierig und wird kontrovers diskutiert. Um zu überprüfen, ob maligne Schilddrüsenvergrößerungen typische klinische Symptome oder Laborparameter zeigen, wurde eine prospektive Untersuchung durchgeführt.

Insgesamt wurden 137 Patienten, die wegen einer Schilddrüsenvergrößerung operiert wurden, untersucht. Dabei handelte es sich um 90 Kinder (65,7 %) mit uninodulärem Kropf und 40 (29,2%) mit multinodulären Veränderungen sowie 7 Kinder (5,1 %) mit einer diffusen Schilddrüsenvergrößerung. Die Histopathologie ergab 9mal (6,6%) ein differenziertes Schilddrüsenkarzinom. Bei allen anderen Kindern waren die Schilddrüsenvergrößerungen gutartig. Die genauere Analyse zeigte keine pathognomonischen Parameter für eine eventuelle Bösartigkeit der Geschwülste weder im Hinblick auf das Alter, das Geschlecht, die klinischen Symptome, eine vorausgegangene Bestrahlung, den Typ, die Größe oder die Lokalisation der Knoten, auf Schilddrüsenfunktionstests, Ultraschalluntersuchungen oder eine Schilddrüsenszintigraphie. Nur zwei Parameter: eine Knotengröße von weniger als 2,5 cm und begleitende Lymphknotenvergrößerungen zeigten in über 50 % eine hohe Spezifität und Sensibilität im Hinblick auf eine mögliche maligne Erkrankung.

Es müssen daher neue Richtlinien mit einer zutreffenden Voraussagemöglichkeit gesucht werden. Möglicherweise ist hier die Feinnadelbiopsie von Nutzen, wenn ihr Wert auch, trotz weiter Verbreitung in der Schilddrüsenchirurgie des Erwachsenen, im Kindesalter eingeschränkt ist.