Eur J Pediatr Surg 1980; 31(10): 141-147
DOI: 10.1055/s-2008-1066412
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Further Experience with Free Autogenous Muscle Transplantation in Children with Anal Incontinence

L.  Hakelius , J.  Gierup , G.  Grotte , H.  Jorulf
  • From the Depts. of Paediatric Surgery, Plastic Surgery and Radiology, University Hospital, Uppsala, Sweden
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Thirteen children with severe anal incontinence, mainly due to ano-rectal agenesis of the high type, where the incontinence persisted in spite of primary surgical intervention, were treated by means of free autogenous muscle transplantation. All patients showed improvement, and eleven patients reached an acceptable level of continence within a year after surgery. During the second year some patients showed further progress. No one showed a change for the worse. The clinical findings were parallelled by the findings at cine-radiographic studies. Patients selected for surgery should be over 10 years of age. Anal stricture should be cured before transplantation. Muscular activity detected before surgery probably implies a better prognosis, but the lack of such activity is no contraindication to transplantation, provided the motor innervation of the muscles of the pelvic floor is undisturbed.

Zusammenfassung

13 Kinder mit schwerer Analinkontinenz, im wesentlichen solche mit hoher anorektaler Agenesie, bei denen die Inkontinenz trotz Operation bestehen geblieben war, wurden mit einer freien, autologen Muskeltransplantation behandelt. Alle Patienten zeigten eine Besserung. 11 Patienten erreichten innerhalb eines Jahres nach der Operation ein befriedigendes Maß von Kontinenz. Während des zweiten Jahres zeigten einige Patienten weitere Fortschritte. Bei keinem trat eine Verschlechterung ein. Die klinischen Befunde wurden mit den cineradiographischen Untersuchungen verglichen. Patienten, die für die Operation ausgewählt werden, sollten über 10 Jahre alt sein. Eine Analstriktur muß vor der Transplantation beseitigt werden. Eine Muskelaktivität, die vor der Operation festgestellt wird, verspricht wahrscheinlich eine bessere Prognose. Das Nichtvorhandensein einer solchen Aktivität ist keine Kontraindikation für eine Transplantation, vorausgesetzt, daß die motorische Innervation der Muskeln des Beckenbodens ungestört ist.