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DOI: 10.1055/s-2008-1066379
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
The Oesophageal End-to-End Anastomosis with Ultrafine Suture Material1
1 This work was supported by the Swedish Medical Research Council, project No. B76-17X-03374-06C.Publication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Abstract
Intrathoracic end-to-end oesophageal anastomoses were performed in three series of young pigs each containing 10 animals. In one series (series M), the divided oesophagus was anastomosed with interrupted ultrafine (10/0) monofilament supramid sutures. In another series (series MR), the same ultrafine suture material was used but following a segmental oesophageal resection of 15 mm. In the third series (control series S), interrupted 6/0 black braided silk sutures were used following oesophageal division.
The result was assessed 6-7 weeks after the operation with standardized X-ray examination, calculation of anastomotic width, histological examination and macrophotography.
Statistically there was no significant difference in the anastomotic width between the M series and the control series (S) or between the MR series and the S series. The widest anastomosis was obtained in the MR series which also included the narrowest one.
Submucous deposition of roentgen contrast medium as a sign of limited leakage was seen three cases in the S series, 5 cases in the M series and 6 cases in the MR series. The epithelialization of the anastomoses was complete in 8 out of 10 cases in the S series and the M series and in 5 of 10 anastomoses in the MR series.
The results revealed that monofilament 10/0 supramid suture material has sufficient tensile strength for use in the strained intrathoracic oesophageal anastomosis. But the ultrafine thread material, however, offered no advantages over 6/0 black braided silk in respect of tissue reaction and healing.
Zusammenfassung
Intrathorakale End-zu-End-Anastoraosen der Speiseröhre wurden in 3 Serien von je 10 jungen Schweinen durchgeführt. In einer Serie (Serie M) wurde der durchtrennte Ösophagus mit 10/0 monofilen Supramid-Einzelnähten vereinigt. In einer weiteren Serie (Serie MR) wurde dasselbe ultrafeine Nahtmaterial nach Vornahme einer Segmentresektion der Speiseröhre von 15 mm Länge benutzt. In der dritten Serie (Kontrollserie S) wurden Einzelnähte mit 6/0 Seide nach ösophagusdurchtrennung benutzt.
Das Ergebnis wurde 6-7 Wochen nach der Operation mit einer standardisierten Röntgenuntersuchung, durch Feststellung der Weite der Anastomose, histologische Untersuchung und Makrophotographie ermittelt. Statistisch ergab sich kein signifikanter Unterschied hinsichtlich der Weite der Anastomose zwischen Serie M und der Kontrollserie (S) oder zwischen Serie MR und der S-Serie. Die weiteste Anastomose wurde in der MR-Serie erzielt, die gleichzeitig auch die engste Anastomose enthielt. Ein Austritt von Röntgenkontrastmittel in die Submukosa als Zeichen einer begrenzten Lekage wurde bei 3 Fällen der S-Serie, bei 5 Fällen der M-Serie und bei 6 Fällen der MR-Serie gefunden. Die Epithelisierung der Anastomosen war bei 8 von 10 Fällen der S- und M-Serie und bei 5 von 10 Anastomosen der MR-Serie vollständig.
Die Ergebnisse zeigen, daß das 10/0 monofile Supramid-Nahtmaterial genügend Zugfestigkeit für eine intrathorakale unter Spannung durchgeführte Ösophagusanastomose besitzt. Jedoch bot das ultrafeine Nahtmaterial hinsichtlich der Gewebsreaktion und des Hei-lungsvorgangs keine Vorteile im Vergleich zu 6/0 schwarzer geflochtener Seide.
Key words
Oesophageal End-to-End Anastomosis, Ultrafine Suture Material
Schlüsselwörter
Ösophagusanastomose, End-zu-End, Ultrafeines Nahtmaterial