Rofo 1981; 135(12): 657-662
DOI: 10.1055/s-2008-1056491
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Lokalisationsdiagnostik von Inselzelltumoren durch Sonographie, Computertomographie, Arteriographie und selektive Hormonbestimmung

Localization of islet cell tumors using sonography, computed tomography, arteriography and selective transhepatic venous sampling for hormone assayR. Günther, F. Kümmerle, J. Beyer, K. Klose, F.-P. Kuhn, K. Rückert, U. Cordes
  • Institut für Klinische Strahlenkunde (Leiter: Prof. Dr. M. Thelen), Chirurgische Klinik (Direktor: Prof. Dr. F. Kümmerle) und Abteilung für Endokrinologie (Leiter: Prof. Dr. J. Beyer) der II. Medizinischen Klinik der Universität Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 29 untersuchten Patienten fanden sich operativ 9 maligne Inselzelltumoren und 18 benigne Insulinome, zwei Insulinome wurden operativ nicht entdeckt. Die Problematik der Lokalisationsdiagnostik beschränkte sich auf die Insulinome (Größe: 7-35 mm). Sonographisch wurden 3 untersuchte Insulinome als echoarme Strukturen nachgewiesen (Größe: 7, 8, 17 mm). Die Computertomographie stellte 4 von 5 Insulinomen (Größe: 7, 8, 15, 17 mm) durch Kontrastmittelanreicherung nach Bolusinjektion dar. Von den operativ gesicherten Insulinomen ließen sich arteriographisch 12 von 18 präoperativ, retrospektiv 14 von 18 diagnostizieren, durch selektive Hormonbestimmung 7 von 8. Real-time-Ultraschall und dynamische Computertomographie sind in der Diagnostik von Insulinomen ab 7 mm Größe erfolgversprechend und gehen der Arteriographie voraus. Die selektive Hormonbestimmung steht am Schluß; sie ist die spezifischste und aufwendigste Methode, jedoch nicht immer unproblematisch in der Interpretation.

Summary

Of 29 patients examined operation revealed a malignant tumor in 9 and a benign insulinoma in 18, 2 insulinomas were not found. The problems of preoperative tumor localization were limited to small insulinomas (size 7-35 mm). Ultrasound detected all of .3 insulinomas as low echogenic structures (size 7, 8, 17 mm). Computed tomography demonstrated 4 of 5 insulinomas (size 7, 8, 15, 17 mm) due to contrast enhancement following bolus injection. Arteriography localized 12 of 18 insulinomas preoperativcly and 14 of 18 retrospectively. Selective transhepatic venous sampling for insulin assay identified 7 of 8 tumors. Real-time ultrasound and dynamic CT are promising in the diagnostics of insulinomas over 7 mm and should precede arteriography. Selective transhepatic venous sampling as the last diagnostic step is a major procedure and most specific, but not always without problems in interpretation.

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