Rofo 1983; 139(12): 672-676
DOI: 10.1055/s-2008-1055972
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sonographie der A. mesenterica superior

Normale Anatomie, Varianten und Bedeutung für die Analyse retroperitonealer RaumforderungenSonographic demonstration of the superior mesenteric artery - Normal anatomy, variations and significance for the evaluation of retroperitoneal lesionsK. F. R. Neufang, D. Beyer
  • Radiologisches Institut der Universität zu Köln (Direktor: Prof. Dr. G. Friedmann)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die A. mesenterica superior (AMS) kann bei günstigen Untersuchungsbedingungen sonographisch als tubulär-liquide Struktur von 3 bis 7 mm Durchmesser in einem Abstand von meist 2 bis 5 mm parallel zur Aorta abdominalis verlaufend nachgewiesen werden. Die aortomesenteriale Distanz ist bei retroperitonealen Lymphomen oder primären Tumoren, Aortensklerose und beim Bauchaortenaneurysma vergrößert; sie eignet sich zur quantitativen Verlaufsbeobachtung retroperitonealer Lymphome. Anatomische Varianten und postoperative Veränderungen können Lage und Verlauf der AMS beeinflussen. Die Bestimmung des aortomesenterialen Winkels allein hat keine praktische Bedeutung.

Summary

The superior mesenteric artery (SMA) can be demonstrated by ultrasonography under adequate conditions as a tubular liquid structure of 3 to 7 mms. in diameter, which parallels the abdominal aorta at a distance of 2 to 5 mms. The aortomesenteric distance is higher in patients with arteriosclerosis or aneurysm of the abdominal aorta, enlarged pre-aortic lymph nodes or other retroperitoneal masses. Its measurement can be recommended for quantitative assessment of retroperitoneal lymphadenopathy. Anatomic variations and postoperative changes may alter the course of the SMA. Measurement of the aortomesenteric angle is of no practical value.

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