Rofo 1983; 139(11): 544-548
DOI: 10.1055/s-2008-1055944
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Enthesopathic erosive lesions of patella and tibial tuberosity in juvenile ankylosing spondylitis

Anatomico-radiological study of a case with tibial bursitisEnthesopathie mit Erosionen der Patella und Tuberositas tibiae bei juveniler Spondylitis ankylosansJ. Albert, R. Lagier
  • Division of Rheumatology, Hospital of La Chaux-de-Fonds, Switzerland, and Department of Pathology (Osteoarticular Unit), University of Geneva Medical School, Geneva, Switzerland
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Summary

The authors report the case of a 20-year-old joiner suffering from ankylosing spondylitis, with recurrent knee effusions from the age of 11 and radiological evidence of sacro-iliac involvement. The patient presented with pain and bone erosions localized to the sites of tendinous attachments in the upper pole of the left patella and in tibial tuberosities. On both sides an inflammation of deep infrapatellar bursa was observed on anatomical examination. These destructive lesions are considered as rare forms of the erosive enthesopathy which has been described in ankylosing spondylitis, particularly on spine and calcaneum. They could be considered as highly localized forms of algodystrophy.

Zusammenfassung

Die Verfasser berichten über den Fall eines 20jährigen Tischlers mit Spondylitis ankylosans, mit wiederkehrenden Ergüssen im Knie seit seinem 11. Lebensjahr und mit radiologischen Anzeichen einer Beteiligung des Sakrum und Ilium. Der Patient litt bei der Einlieferung an Schmerzen und Knochenerosionen an den Sehnenansätzen im oberen Pol der linken Patella und an Tuberositas tibiae. Beidseitig wurde bei der anatomischen Untersuchung eine Entzündung der tiefliegenden Schleimbeutel unterhalb der Patella festgestellt. Es handelt sich bei diesen destruktiven I.äsionen um seltene Formen von Erosionen, die von den Sehnenansätzen ausgehen und die bei der Spondylitis ankylosans beschrieben worden sind, insbesondere an Wirbelsäule und Fersenbein. Sie könnten als eine hochgradig lokalisierte Form einer Algodystrophie angesehen werden.

    >