Rofo 1983; 139(9): 310-313
DOI: 10.1055/s-2008-1055895
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sonographie beim stumpfen Bauchtrauma

Sonography in blunt abdominal traumaF.-P. Kuhn, Th. Schreyer, H. Schild, K. Klose, R. Günther
  • Institut für Klinische Strahlenkunde (Leiter: Prof. Dr. med. M. Thelen) und Chirurgische Klinik (Direktor: Prof. Dr. med. F. Kümmerle) der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 79 Patienten mit stumpfem Bauchtrauma wurde eine Sonographie (3,5 MHz real-time) vorgenommen. Fragestellungen waren: intra-, retroperitoneale Blutung, Organläsion. Der sonographische Blutungsnachweis gelang in 13/13 der Milzrupturen und in einem Fall einer Leberruptur. 6 Nierentraumen wurden durch indirekte Zeichen, nur zweimal durch direkten Nachweis einer bandförmigen Parenchymunterbrechung erkannt. Die nicht-invasive Sonographie kann primär anstelle der diagnostischen Peritonealspülung zum Nachweis lebensbedrohlicher intraperitonealer Blutungen mit über 90 %iger Genauigkeit eingesetzt werden. Die Primärdiagnose der Blutungsquelle ist wegen der ungünstigen Untersuchungsbedingungen auf Einzelfälle begrenzt. Bei unklaren Fällen liefern sonographische Verlaufsuntersuchungen wesentliche Zusatzinformationen.

Summary

Ultrasonic examination was performed in 79 patients with blunt abdominal trauma, using 3.5 mHz real-time sonography. The examination aimed at clarifying intraperitoneal and retroperitoneal haemorrhage and injury to organs. Sonographic detection of haemorrhage succeeded in 13/13 of spleen ruptures and in one case of a liver rupture. 6 renal traumas were recognised by means of indirect signs and only twice by the direct identification of a band-shaped interruption of the parenchyma. Non-invasive sonography can be employed primarily in place of diagnostic peritoneal lavage for the detection of life-threatening intraperitoneal haemorrhages with an accuracy of more than 90 %. Primary diagnosis of the source of haemorrhage is limited to individual cases because of the unfavourable conditions under which examination is performed. In unclear cases essential additional information is supplied by sonographic examination of the course of the disease.

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