Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1054833
Inzidenz und prognostische Bedeutung der postoperativen retinalen Fibroplasie
Incidence and Prognostic Assessment of Retinal Fibroplasia after SurgeryPublication History
Publication Date:
11 February 2008 (online)
Zusammenfassung
In einer prospektiven Studie wurde an 141 Augen mit Amotio retinae vor und während 6 Monaten nach traditioneller Netzhautchirurgie die Inzidenz periretinaler Membranbildungen (retinale Fibroplasie, RF) berechnet. Sie betrug prä-operativ ca. 30% und post-operativ maximal 75%. Unterschiedliche Stadien der RF wurden dokumentiert und ihre Häufigkeiten registriert. Augen mit Zeichen einer RF waren im Vergleich mit fibroplasiefreien Augen belastet durch eine signifikant ungünstigere Anlegungstendenz der Netzhaut (62 gegen 95%), häufigere Revisionseingriffe (39 gegen 15%) und durch signifikant geringere Visusresultate. Mißerfolge der Amotio-Chirurgie sind in erster Linie der RF zuzuschreiben. Daraus ergibt sich die Notwendigkeit der Definition von Risikofaktoren, der Kenntnis von Frühstadien der RF sowie von Überlegungen zur Prophylaxe und Therapie.
Summary
In a prospective study, the incidence and prognostic significance of (proliferative vitreoretinopathy or postoperative retinal fibrosis (PVR or RF) was calculated for 141 patients with retinal detachment. Macular and extramacular puckering or epiretinal and subretinal membrane formation give rise to a variety of fundus abnormalities: vitreous haze, preretinal and subretinal accumulation of partially pigmented cells, stationary reflexes and wrinkling of the ILM, cellophane retinopathy, formation of dense epiretinal membranes, starfolds, subretinal strands and membranes, massive vitreoretinal traction. The preoperative incidence of PVR was 29.7%. The postoperative incidence reached a peak of 75.4% between 4 and 6 months after the first operation. In comparison with control eyes in this study, eyes with various grades of PVR were characterized by a significantly higher number of secondary surgical interventions (38.9% vs. 15%), and a lower mean visual acuity not only before but also over 6 months after retinal surgery. Cases of bilateral PVR were rare (3.4%). PVR seems to be the main cause of failure of retinal surgery. A classification of various grades of PVR and the definition of risk factors will improve the chance of an early diagnosis of this entity. In spite of advances in vitreous surgery and the management of epiretinal membranes future studies on the prophylaxis and treatment of PVR are needed.