Rofo 1984; 141(10): 378-383
DOI: 10.1055/s-2008-1053154
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Nierenarterienangioplastik

Technische Aspekte und ErgebnisseRenal artery angioplastyTechnical considerations and resultsS. Kadir, R. Patterson Russell, S. L. Kaufman, G. Melville Williams, J. F. Burdick, R. I. White Jr. , Karen Soya-Grimm
  • Russell H. Morgan Department of Radiology and Radiological Sciences (SK, SLK, RIW), Department of Medicine (PR, KS-G) and the Department of Surgery (GMW, JFB), The Johns Hopkins Medical Institutions, Baltimore, MD 21205
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 34 Patienten wurde eine Nierenarterienangioplastik an 38 Nierenarterien durchgeführt. In 84,2 % der Fälle verlief der Eingriff erfolgreich. 24 Patienten wurden über einen Zeitraum von 1-36 Monaten nachuntersucht (mittlere Nachuntersuchungsdauer 15,3 Monate). Der Bluthochdruck wurde erfolgreich behandelt oder herabgesetzt bei 18 Patienten (75 %), blieb unverändert bei 2 Patienten und stieg nach anfänglicher Besserung bei 4 Patienten wieder an. 6 Patienten konnten nicht nachuntersucht werden, da bei 5 Patienten zusätzlich eine Nierengefäßoperation durchgeführt werden mußte und ein Patient sich keiner weiteren Nachuntersuchung unterzog. Bei 4 Patienten traten größere Komplikationen auf; Verlust der Niere trat bei einem Patienten ein (2,9 %). Als wichtige technische Hilfsmittel bei einer erfolgreichen Nierenarterienangioplastik erwiesen sich: Vorerweiterung mit Hilfe sich verjüngender Teflonkatheter und ein kontralateraler femoraler Ansatz bei der Durchführung der Angioplastik.

Summary

Renal angioplasty was attempted on 38 renal arteries in 34 patients and was technically successful in 84.2 %. Twenty-four patients were followed for 1 to 36 months (mean 15.3 months). The hypertension was cured or improved in 18 (75 %), unchanged in 2 and recurrent after an initial period of improvement in four. Six patients were not available for further evaluation as five had additional renovascular surgery and one was lost to followup. Four patients had major complications; loss of the kidney occurred in one patient (2.9 %). Respiratory renal mobility, predilatation with tapered teflon catheters and the contralateral femoral approach were found to be important technical aids for successful renal artery angioplasty.

    >