Rofo 1985; 143(7): 41-43
DOI: 10.1055/s-2008-1052756
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Comparison of ultrasonography and transhepatic cholangiography in the evaluation of obstructive jaundice

Vergleich des Stellenwerts von Ultraschall und transhepatischer Cholangiographie bei StauungsikterusJ. H. Pedersen, R. F. Christensen, N. Juul, F. Burcharth
  • Department of Surgical Gastroenterology, Department of Radiology, and Ultrasonic Laboratory, Herlev Hospital, University of Copenhagen, Denmark
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Summary

The diagnostic value of ultrasonography and percutaneous cholangiography was compared in 114 consecutive patients with obstructive jaundice. The final diagnosis was obtained by surgery or autopsy. Transhepatic cholangiography diagnosed obstruction and its level in all patients, whereas ultrasonography failed to find obstruction in 3 patients and was unable to determine the level in 11 patients. The cause of obstruction was correctly assessed in 106 patients by transhepatic cholangiography and in 74 by ultrasonography. In 15 patients with obstruction caused by common duct calculi ultrasonography only diagnosed the five, and in 9 patients malignant obstruction was diagnosed as calculi. Ultrasonography is a reliable tool for diagnosis of obstructive jaundice and in most cases for localisation of the level of the obstruction. However, diagnosis of the cause of obstruction and of its precise topography requires direct cholangiography.

Zusammenfassung

Bei 114 aufeinanderfolgenden Patienten mit Stauungsikterus verglichen wir den diagnostischen Stellenwert der Ultraschalluntersuchung mit dem der perkutanen Cholangiographie. Die endgültige Diagnose wurde mittels chirurgischen Eingriffs oder bei der Autopsie gestellt. Bei allen 114 Patienten ließen sich der Stauungsikterus und die Lokalisation der Stauung mittels transhepatischer Cholangiographie nachweisen, während die Ultraschalldiagnostik bei 3 Patienten versagte und bei 11 Patienten die Lokalisation nicht bestimmen konnte. Die Stauungsursache wurde bei 106 Patienten mittels transhepatischer Cholangiographie korrekt ermittelt, bei 74 Patienten mittels Ultraschall. Bei 15 Patienten, bei denen die Stauung durch Gallengangssteine hervorgerufen worden war, diagnostizierten wir mittels Ultraschall diesen Befund bei nur 5 Patienten; bei 9 Patienten wurde eine maligne Stauung als Gallengangssteine diagnostiziert. Die Ultraschallmethode ist ein zuverlässiges diagnostisches Werkzeug zur Diagnosestellung bei Stauungsikterus und in den meisten Fällen auch zur Lokalisierung der Stauung. Eine Diagnosestellung der Ursache und der genauen Topographie erfordert jedoch die Durchführung einer direkten Cholangiographie.