Rofo 1985; 142(1): 35-40
DOI: 10.1055/s-2008-1052596
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Peripher venöse digitale Subtraktionsangiographie (DSA) zur Kontrolle von aortokoronaren Venenbypassgrafts (ACVB)

Peripheral venous digital subtraction angiography (DSA) for the follow-up of aorto-coronary venous bypass graftsG. Luska, Ph. Hendrickx, A. Kuhl, P. Lichtlen
  • Diagnostische Radiologie I (Leiter: Prof. Dr. H.-St. Stender) und Abteilung für Kardiologie (Leiter: Prof. Dr. P. Lichtlen) der Medizinischen Hochschule Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

36 Patienten mit 68 ACVB (45 angiographisch offen) wurden mit Hilfe der DSA (DVI2 V, serial-mode, Philips) und der Angiographie untersucht. Die Aufnahmen erfolgten R-zackengetriggert, in RAO-30 Grad-, LAO-60 Grad- und AP-Projektion. 63 der 68 angelegten Grafts wurden richtig befundet (92,7 %). Zwei RIVA-Grafts wurden mit der DSA nicht dargestellt (Sensitivität 95,6 %). Je ein Graft zum RIVA, zur RCA und zum PLA wurden falsch offen befundet (Spezifität 87 %). Die Grafts ließen sich in ihrer gesamten Länge darstellen, in einigen Fällen waren auch morphologische Wandveränderungen erkennbar.

Summary

36 patients with 68 aorto-coronary venous bypass grafts (45 of which were angiographically patent) were examined via DSA (DVI2V, serial mode, Philips) and angiography. Imaging was triggered via R waves, and effected in RAO 30 degrees, LAO 60 degrees, and AP projection. 63 of the 68 grafts were correctly detected (92.7 %). Two anterior interventricular branch grafts (RIVA = ramus interventricularis anterior) were not visualised via DSA (95.6 % sensitivity). One graft each to the RIVA, to the right coronary artery (RCA), and to the posterior branch of the lateral cutaneous branches of intercostal arteries (PLA), were falsely found to be patent (87 % specificity). Grafts were visualised in full length. In some cases morphological changes of the walls were also visible.

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