Rofo 1987; 147(10): 426-429
DOI: 10.1055/s-2008-1048669
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Alternative Behandlung einer urethroprostatischen Verlegung sekundär zu gutartiger Prostatahypertrophie

Alternative treatment of prostatic urethral obstruction secondary to benign prostatic hypertrophyNon-surgical balloon catheter prostatic dilatationF. Castaneda, J. G. Letourneau, P. Reddy, J. Hulbert, D. W. Hunter, W. R. Castaneda-Zuniga, K. Amplatz
  • Departments of Radiology and Urologic Surgery, and University of Minnesota Hospital and Clinic Minneapolis, Minnesota, USA
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Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Gutartige Prostatahypertrophie verursacht Symptome, die gegenwärtig nur chirurgisch behandelt werden können - entweder durch offene oder endoskopische Prostatektomie. Wir führten Tierversuche (1) und Studien an Patienten durch, um festzustellen, ob sich invasive radiologische Arbeitsweisen mit transurethraler Ballondilatation zur Behandlung dieser häufigen Erkrankung eignen. Wir berichten über eine an 12 Patienten durchgeführte Studie, die mittels retrograder transurethraler Ballondilatation im Prostatabereich unter Lokalanästhesie behandelt wurden (Spezialkatheter der Firma Medi-Tech, Inc.) Die Behandlung ist ambulant und dauert etwa 15 Minuten. Relativ langfristig überprüfte Ergebnisse ergaben anhaltende Symptomfreiheit ohne Komplikationen. Wir erwarten, daß die Ballondilatation der Harnröhre im Bereich der Prostata nach diesen vielversprechenden vorläufigen Ergebnissen einen entscheidenden Einfluß auf die Behandlung der gutartigen Prostatahypertrophie haben wird. Die transurethrale Resektion der Prostata bedingt eine nur mäßige Morbiditätsrate. Die an sich bedeutenden Kosten lassen sich senken, wenn die von uns beschriebene Methode angewendet wird.

Summary

Benign prostatic hypertrophy (BPH) produces symptoms that currently can only be treated surgically either by open or endoscopic prostatectomy. We have undertaken animal (1) and human studies to determine if invasive radiologic techniques utilizing balloon catheters could be applied to the treatment of this common ailment. We report a series of twelve patients treated by retrograde transurethral balloon catheter prostatic dilatation. The procedure is performed using topical anesthesia with a specially designed balloon catheter (Medi-Tech, Inc.). The procedure is done on an outpatient basis and is completed within approximately 15 minutes. Relatively long-term results have resulted in persistent relief of symptoms. No complications have been encountered. We anticipate that balloon dilatation of the prostatic urethra will have a major impact on the treatment of BPH based on the promising preliminary results. Transurethral resection of the prostate (TURP) is associated with moderate morbidity and significant cost which can be reduced by the proposed procedure.

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