Rofo 1988; 149(11): 496-501
DOI: 10.1055/s-2008-1048391
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Surface coil magnetic resonance imaging of the orbit at 1.5 T

Kernspinresonanztomographie der Orbita mit Teslagerät (1,5 Tesla)G. Wilms1 , G. Marchal1 , E. Decrop1 , P. van Hecke2 , A. Baert1 , G. Dralands2
  • 1Department of Radiology (Dir.: Prof. Dr. A. L. Baert),
  • 2Department of Ophthalmology (Dir.: Prof. Dr. L. Missotten), and Research Associate of the Foundation for Scientific Medical Research, University Hospitals K. U. Leuven, B-Leuven
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Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Summary

MRI of the orbit at 1.5-Tesla was performed in 5 healthy volunteers and 30 patients with a variety of pathological intraocular or intraconal conditions. Major advantages of MRI over CT include higher spatial resolution, higher tissue contrast, possibility of direct multiplanar imaging, absence of bony and dental artifacts, and of ionising radiation. Specific indications of MRI in orbital pathology concern differentiation of uveal melanoma from subretinal haemorrhage, identification of lesions of the orbital apex, the orbital fissure or the optic canal, differentiation of inflammatory pseudotumour from malignant lesions, determination of the posterior extension of lesions of the optic nerve, and detection of abnormal flow in normal or hypertrophic intraorbital vessels. Limitations are due to motion artifacts on T2 weighted sequences, less accurate visualisation of calcification, poor specificity of some findings, and absence of signal from cortical bone.

Zusammenfassung

An der Orbita wurden bei 1,5 Tesla an 5 gesunden Probanden und 30 Patienten, die an einer Vielfalt pathologischer intraokularer und in der Netzhautzapfenschicht gelegener pathologischer Zustände litten, kernspinresonanztomographische Untersuchungen durchgeführt. Gegenüber CT haben diese den Vorteil einer größeren räumlichen Auflösung, einer höheren Kontrastdarstellung des Gewebes, Möglichkeit einer direkten multiplanaren Darstellung, Abwesenheit von Knochen- und dentalen Artefakten und ionisierender Strahlung. Spezifische Indikationen der Kernspin-(Magnet-)resonanz bei der Pathologie der Orbita sind u.a.: Differenzierung des uvealen Melanoms von einer subretinalen Blutung, Feststellung von Läsionen des Apex der Orbita, der Augenspalte oder des Canalis opticus, Differentialdiagnose eines entzündlichen Pseudotumoren und malignen Läsinonen, Feststellung der posterioren Ausdehnung von Läsionen des Sehnerven, und Feststellung eines anomalen Blutdurchflusses bei normalen oder hypertrophischen intraorbitalen Gefäßen. Begrenzungen sind Bewegungsartefakte bei T2-gewichteten Sequenzen, weniger genaue Darstellung der Kalzifizierung, schlechte Spezifizität einiger Befunde, und Abwesenheit eines Signals der Knochenrinde.

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