Rofo 1988; 149(11): 470-472
DOI: 10.1055/s-2008-1048385
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Reevaluation of transthoracic fine needle aspiration biopsy in diagnosing superior vena cava syndrome

Neubewertung der transthorakalen Feinnadel-Aspirationsbiopsie zur Diagnostizierung des Verschlußsyndroms der oberen HohlveneO. B. Adler, A. Rosenberger
  • Department of Diagnostic Radiology. Rambam Medical Center, Faculty of Medicine, Technion-Israel Institute of Technology, Haifa, Israel
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Summary

Superior vena cava syndrome has various aetiologies but in the majority of cases it is caused by a malignant mass. Assessment of the underlying pathology as rapidly and reliably as possible is very important for proper therapy management. Dynamic computed tomography examination of the chest can differentiate patients in whom superior vena cava obstruction is caused by a mass, from those with a vascular aetiology. In patients with a mass, fine noodle aspiration biopsy guided by the computed tomographic examination may provide cytological diagnosis in a fast and well tolerated manner.

Zusammenfassung

Das Vena-cava-superior-Syndrom kann ätiologisch vielfältig bedingt sein. In den meisten Fällen wird es jedoch durch eine maligne Raumforderung verursacht. Die schnellstmögliche und zuverlässige Bewertung der relevanten Pathologie ist für eine angemessene Therapie von größter Wichtigkeit. Die dynamische CT-Untersuchung der Brust ermöglicht eine Unterscheidung zwischen Patienten, deren Verschluß der oberen Hohlvene auf eine Raumforderung zurückzuführen ist, und Patienten mit einer zugrundeliegenden Gefäßerkrankung. Bei Patienten, bei denen eine Raumforderung vorliegt, läßt sich die zytologische Diagnose schnell und schonend mittels Feinnadel-Aspirationsbiopsie unter CT-Führung stellen.

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