Rofo 1988; 149(10): 427-428
DOI: 10.1055/s-2008-1048374
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Knochenszintigraphie und Radiographie bei der Beurteilung von Patienten, die an malignem Lymphom erkrankt sind

Bone scanning and radiography in the evaluation of patients with malignant lymphomaL. Jánoskuti, I. Szilvási1 , G. Papp, E. Róna, S. Benedek, S. Fekete
  • Third Department of Medicine, Semmelweis University Medical School, Budapest (Dir.: Professor Komics),
  • 1Postgraduate Medical School of Budapest, Institute of Radiology (Dir.: Professor Csákány Káldor)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

An 41 an malignem Lymphom erkrankten Patienten wurden die diagnostische Aussagekraft der Knochenszintigraphie und Radiographie hinsichtlich der Feststellung einer Mitbeteiligung von lymphomatösem Knochengewebe sowie die Rolle der Knochenszintigraphie bei der Bewertung einer Beteiligung des lymphomatösen Knochenmarks untersucht. Bei 10 Patienten bestand eine Mitbeteiligung des lymphomatösen Knochengewebes. Während die Szintigraphie alle 10 Fälle aufzeigte, war die Radiographie in 2 Fällen falsch negativ. In der Mehrzahl der Fälle wurden die radiographisch festgestellten lytischen Knochenläsionen szintigraphisch nicht erfaßt. Die Szintigraphie ist hinsichtlich der Feststellung früher Knochenmetastasen unempfindlich. Wir glauben jedoch, daß die gleichzeitige Anwendung der Knochenszintigraphie und der röntgenologischen Untersuchungsmethode bei der Entdeckung einer lymphomatösen Knochenbeteiligung mithilft, was die folgende klinische Behandlung der malignen Lymphompatienten erleichtern dürfte.

Summary

The diagnostic value of bone scintigraphy and radiography in the detection of lymphomatous bone involvement, and the role of bone scintigraphy in the evaluation of lymphomatous bone marrow involvement, were investigated in 41 patients with malignant lymphoma. 10 patients had lymphomatous bone involvement. Whereas scintigraphy detected all the 10 cases, radiography was false negative in 2 cases. The lytic bone lesions on radiography were in most cases not detected by scintigraphy. Scintigraphy is insensitive for the detection of early bone marrow metastases. The simultaneous use of bone scanning and x-ray, however, seems to be helpful in the detection of lymphomatous bone involvement and consequently in the clinical management of patients with malignant lymphoma.

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