Rofo 1990; 152(2): 151-158
DOI: 10.1055/s-2008-1046842
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Diagnostik der tiefen Beinvenenthrombose

Farb-Doppler-Sonographie versus PhlebographieThe diagnosis of deep vein thrombosis. Colour Doppler sonography versus phlebographyG. Fürst, F.-P. Kuhn, R. P. Trappe, U. Mödder
  • Institut für Diagnostische Radiologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
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Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

In einer prospektiven Studie wurden 102 Angiodynographien des tiefen Becken- und Beinvenensystems mit der aszendierenden Phlebographie verglichen. Eine verbesserte Flußdetektion durch Einführung der sogenannten „Slow-Flow-Technik” ermöglichte im 2. Teil der Studie (26 Untersuchungen) eine direkte Abbildung der tibio-fibularen Venen. Der Nachweis bzw. Ausschluß einer femoro-poplitealen Thrombose gelang mit einer Sensitivität von 95 bzw. 90 % sowie einer Spezifität von 99 bzw. 97 %. Die niedrige Sensitivität (72 %) beim Nachweis einer Unterschenkelvenenthrombose im 1. Teil der Studie konnte verbessert werden, so daß nach Implementierung neuer Hochpaßfilter alle Verschlüsse (9) nachgewiesen wurden. Die sonographischen Zeichen akuter und chronischer Verschlüsse überlappen einander. Die farbliche Flußdarstellung gestattete in 2 von 3 Fällen den Nachweis exzentrischer, nicht-linear verlaufender Kanäle und ließ den Ausschluß einer obturierenden Thrombose trotz fehlender Venenkompressibilität zu.

Summary

Angiodynography of the pelvic and deep leg veins was compared with ascending phlebography in a prospective study, comprising 102 examinations. Improved detection of flow following the introduction of the so-called „slow flow technique” permitted direct visualisation of the tibio-fibular veins in the second stage of this study (26 examinations). Demonstration or exclusion of femoro-popliteal thrombosis achieved a sensitivity of 95 % and 90 % respectively and a specificity of 99 % and 97 %. During the first part of this study, demonstration of calf vein thrombosis had a low sensitivity of 72 %. This was improved by the introduction of a new high-pass filter resulting in the detection of all occlusions (nine). The sonographic signs of acute and chronic occlusions overlap somewhat. Colour demonstration showed eccentric, non-linear channels in two out of three cases and was able to exclude thrombus, although the veins could not be compressed.

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