Klin Padiatr 1994; 206(4): 299-302
DOI: 10.1055/s-2008-1046618
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Influence of Fractionated Total Body Irradiation on Mucosal Toxicity in Intensified Conditioning Regimens for Autologous Bone Marrow Transplantation in Pediatric Cancer Patients

Auswirkung der fraktionierten Ganzkörperbestrahlung auf die Schleimhauttoxizität (Mukositis) im Rahmen von intensivierten Konditionierungsprotokollenen für Knochenmarktransplantationen an krebskranken KindernAnja  Borgmann1 , Wolfgang  Emminger1 , Waltraud  Emminger-Schmidmeier1 , Christina  Peters1 , Irmgard  Gatterer-Menz1 , Günter  Henze2 , Helmut  Gadner1
  • 1St. Anna Kinderspital, Wien
  • 2Kinderklinik der Freien Universität Berlin
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
13. März 2008 (online)

Abstract

From April 1988 to March 1991 28 children with generalized solid tumors (N=15) or hematologic malignancies (N=13) received intensified myelotoxic regimens followed by autologous stem cell rescue (ABMT). These intensified regimens consisted of 12 Gy fractionated total body irradiation (FTBI) and 2 (or 3) cytotoxic drugs (group A, n=19) or a combination of 3 cytotoxic drugs (group B, n=9). FTBI-containing regimens produced more severe mucositis >=WHO grade 3 (p = 0.01) and a longer duration of severe mucositis. The mucositis had a median duration of 8 days (range 0-28) in group A compared with median 0 days (range 0-7) in group B (p<0.01). Acute renal and liver toxicity were not different. The probability of overall survival at day + 100 was 89% in all patients. In terms of long-term survival FTBI containing regimen did not prove superior: 5 out of 19 patients in group A and 6 out of 9 patients in group B have been survivors for a minimum of 3 years. In conclusion, severe gastrointestinal toxicity of such intensive regimens is avoidable if FTBI is omitted.

Zusammenfassung

Im Zeitraum zwischen April 1988 und März 1991 erhielten 28 Kinder mit generalisierten soliden Tumoren (n=15) oder malignen hämatologischen Erkrankungen (n=13) intensivierte, myelotoxische Konditionierungsprotokolle im Rahmen autologer Knochenmarktransplantationen. Diese intensivierten Protokolle bestanden aus einer fraktionierten Ganzkörperbestrahlung von 12 Gy und 2 (oder 3) Zytostatika (Gruppe A, n=19) oder einer Kombination aus 3 Zytostatika (Gruppe B). Protokolle, die eine Ganzkörperbestrahlung beinhalteten, hatten sowohl eine schwerere (>=WHO Grad 3, p=0.01) als auch eine länger andauernde Mucositis zur Folge. Die Dauer der Mucositis betrug im Median 8 Tage (0-28) in Gruppe A im Vergleich zu im Median 0 Tagen (0-7) in Gruppe B (p<0.01). Akute Nieren- und Lebertoxizität waren vergleichbar. Die Überlebenswahrscheinlichkeit am Tag + 100 betrug 89% im Gesamtkollektiv. Schwere und verlängerte gastrointestinale Toxizität im Rahmen intensivierter Protokolle ist vermeidbar, wenn keine Ganzkörperbestrahlung durchgeführt wird.