Klin Monbl Augenheilkd 1994; 205(7): 33-36
DOI: 10.1055/s-2008-1045487
Kasuistiken

© 1994 F. Enke Verlag Stuttgart

Posttraumatische Fehlinnervation des Musculus rectus lateralis durch Trigeminusfasern

Acquired Trigemino-Abducens Synkinesis Proposed Mechanisms and Consequences for Eye Muscle SurgeryThomas Krzizok, Michael Gräf
  • Universitäts-Augenklinik für Schielbehandlung und Neuroophlhalmologie Gießen (Dir.: Prof. Dr. H Kaufmann)
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Kongenitale oder erworbene Fehlinnerva-tionssyndrome sind in der Ophthalmologie nicht selten. Genannt seien besonders das Retraktionssyndrom, das Marcus-Gunn-Phänomen und Fehlinnervationen nach N.III- oder N.VII-Parese.

Patient Es wird eine 29jährige Patientin vorgestellt, bei der sich posttraumatisch nach Läsion der Hirnnerven V, VI, VII and VIII eine Fehlinnervation des linken M. rectus lateralis durch ipsilaterale motorische Fasern des N.V, die normalerweise zum M. masseter ziehen, entwickelt hat. Vor der wegen homonymer Diplopie durchgeführten Augenmuskeloperation konnte das linke Auge durch Blickwendungsintention nur bis 30° vor Mittellinie abduziert werden, unter Ausnutzung der Synkinesie mittels Zubei-ßens (fester Kieferschluß) jedoch bis zur Mittellinie. Dies ist der dritte publizierte Fall einer Fehlinnervation des M. rectus lateralis durch Trigeminusfasern.

Ergebnisse Nach kombinierter Konvergenz-Operation (M. rectus medialis Rücklagerung 6 mm und M. rectus lateralis Resektion 6 mm) konnte das linke Auge bei maximaler Koinnervation 20° über die Mittellinie abduziert werden, wobei eine Exotropie links von 5° resultierte. Die Synkinesie zur Kompensation der Esotropie und damit Vermeidung von Diplopie wurde jedoch postoperativ nur selten genutzt, so dass ohne festes Zubeißen immer noch homonyme Doppelbilder vorhanden waren aufgrund einer Esotropie links von 26° in der Ferne bzw. 14° in der Nähe.

Diskussion Als mögliche Ursache der posttraumatischen Fehlinnervation des M. rectus lateralis durch Trigeminusfasern vermuten wir eine infranukleäre Fehlinnervation bzw. Fehlregeneration im Bereich des Felsenbeins nach Läsion des linken N.V und N.VI. Andere Mechanismen (ephaptische Transmission oder zentrale Reorganisation) erscheinen sehr unwahrscheinlich.

Summary

Background Congenital or acquired anomalous synkinetic movements are common in Neuro-Ophthalmology. Examples are the Stilling-Türk-Duane syndrome, the Marcus Gunn phenomenon or secondary oculomotor synkinesis in oculomotor nerve palsy.

Patient and method A 29-year-old woman with N.V-, N.VI-, N.VII- and N.VIII-lesion after blunt cranio-cere-bral trauma developed a left sided trigemino-abducens synkinesis. The abduction of the left eye by gaze effort was limited to 30° before the midline. With tight jaw closure the eye reached the midline. Eye muscle surgery was performed (recess-resect procedure) because of homonymous diplopia. This is the third published case of a posttraumatic trigemino-abducens synkinesis.

Results Postoperatively the left globe was able to abduct 20° over the midline using maximum coinnervation, with a left exotropia of 5°. Without coinnervation, i.e., without jaw closure an residual esotropia of 26° at distance and 14° at near remained. The utilization of the synkinesis to compensate the esodeviation and to avoid diplopia was hardly possible even after a combined operation for esotropia. It is difficult to determine the amount and type of surgery since one has to take into account that the coinnervation produces an abduction of the eye depending on the intensity of jaw closure.

Discussion The trigemino-abducens synkinesis may be explained by aberrant regeneration of the peripheral never at the temporal petrous bone. Here, aberrant regrowing fibres of the mandibular nerve destined for the masseter muscle may reach the lateral rectus muscle via adjacent distal sheaths of the degenerated proprioceptive fibres of the lateral rectus muscle. Other mechanisms (ephaptic transmission or central reorganisation between the N.V-and N.VI-nuclei in the brain stem) are very unlikely.