Z Orthop Unfall 1988; 126(4): 420-424
DOI: 10.1055/s-2008-1044462
© 1988 F. Enke Verlag Stuttgart

Operation des Hallux valgus nach Akin-New

Einjahresergebnisse einer gedeckten OperationsmethodeOperation on Hallux Valgus According to the Akin-New MethodOne Year's Results of a Covered Surgical MethodG. Steinböck, K. Leder
  • Orthopädisches Spital, Wien-Speising
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wird über eine von Akin 1925 angegebene Methode der Operation des Hallux valgus mittels einer von New in Europa bekanntgemachten gedeckten Technik berichtet. Die Operation wird mit Fräsen, die durch kleine Hautincisionen eingeführt werden, vorgenommen. Von 77 operierten Füßen waren 72 jeweils 1 Jahr nach der Operation einer Untersuchung zugänglich. Die Patienten beurteilten 40 (55%) der Ergebnisse als sehr gut (A), 23 (32%) als gut (B), 9 (13%) als nicht zufriedenstellend (C). Bei der Bewertung der Gesamtergebnisse standen 11 (15%) sehr gute (A), und 34 (48%) gute (B) 27 (37%) nicht zufriedenstellenden Resultaten (C) gegenüber. Der hohe Anteil an schlechten Ergebnissen ist sowohl dem strengen Beurteilungsschema als auch der anfangs geringen Erfahrung bei der Indikationsstellung anzulasten. Die Erhaltung des Großzehengrundgelenks, die geringen postoperativen Schmerzen und die rasche Rehabilitation bilden die Vorteile dieses Operationsverfahrens.

Abstract

A new technique of operation on hallux valgus according to the method of Akin (1925) was introduced to us by Dr. Theodore O. New in 1983. From small skin incisions the removal of the bunion and a corrective osteotomy of the phalanx are accomplished. The results of the operation in 72 out of a total of 77 operated feet one year after operation are reviewed. By the patients 40 (55%) of the results were judged as excellent (A), 23 (32%) as good (B) and 9 (13%) as not satisfying (C). The results of objective assessment were less favorable. 11 (15%) excellent (A) and 34 (48%) good (B) were opposed by 27 (37%) non satisfying results. These are attributed to the stringent rules of judgment and the lack of experience in suitable indications. Saving the metatarsophalangeal joint, minimal postoperative pain and early rehabilitation are advantages of this technique.

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