Eur J Pediatr Surg 1984; 39(1): 69-71
DOI: 10.1055/s-2008-1044175
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Volvulus of the Transverse Colon in Children - Report of a Case and Review of the Literature

Volvulus des Colon transversum im Kindesalter - Fallbericht und LiteraturübersichtR. E. Black , J. A. Cox
  • Departments of Pediatric Surgery, Primary Children's Medical Center, Salt Lake City, Utah 84103, University of Cincinnati College of Medicine, Children's Hospital Medical Center, Cincinnati, Ohio 45229, USA
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Sigmoid, cecal and transverse colon volvulus have been responsible for approximately 3 % of all large bowel obstruction in the United States. Transverse colon volvulus is much less frequent, occurring in less than 4 % of all reported cases of colonic torsion. In the pediatric age group a review of the literature revealed seven cases only, to which we are able to add an eighth.

Predisposing abnormalities implicated in the etiology of volvulus of the transverse colon include a redundant transverse colon, an elongated mesentery and close attachment or lack of fixation of the proximal and distal transverse colon. Chronic constipation and mental retardation are associated with this condition. The treatment is surgical intervention to untwist the volvulus and resect the redundant and often nonviable colon with primary colocolostomy or end-colostomy and mucous fistula as indicated.

Zusammenfassung

Ein Sigmoid-, Coecum- oder Colon transversum-Volvulus ist für etwa 3 % aller Dickdarmobstruktionen in den Vereinigten Staaten verantwortlich. Der Volvulus des Colon transversum ist weniger häufig und tritt bei weniger als 4 % aller bekannten Fälle von Kolontorsionen auf. In der pädiatrischen Literatur wurden bisher nur 7 Fälle eines Volvulus des Colon transversum berichtet.

Ätiologisch prädisponierende Faktoren des Volvulus sind ein verlängertes unzureichend fixiertes proximales und distales Colon transversum, chronische Obstipation und geistige Retardierung. Die Behandlung besteht in einer chirurgischen Intervention mit Dertoquierung und Resektion des Kolons mit primärer Kolokolostomie oder evtl. auch Kolostomie.