Aktuelle Rheumatologie 1996; 21(6): 291-297
DOI: 10.1055/s-2008-1043734
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Das akquirierte Hyperostosesyndrom (AHS): Ein Fallbericht

The Acquired Hyperostosis Syndrome - A Case ReportB.  Staege1 , M.  Steinborn2 , A.  Stäbler2 , P.  Schöps1
  • 1Klinik für Physikalische Medizin und Rehabilitation
  • 2Institut für Radiologische Diagnostik
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

A 49-year old patient with a known psoriasis has been suffering from stress-induced lower back pain since 1986. In 1992 a painful swelling of the left clavicule was noticed. During the progress of the disease computer tomograms and magnetic resonance images revealed a loss in bone structure of the 5 th lumbar vertebra. X-ray pictures and computer tomograms of the left clavicle showed an osteolysis, whereas a biopsy of the clavicle revealed no evidence of a malignant process. A skeletal scintigram visualised increased radioactivity in the thoracic and lumbar spine as well as in both clavicles close to the sternum. Following the antiphlogistic therapy a reduction in pain sensed at the clavicle was observed. For treatment of the persistent lower back pain an orthopaedic stabilisation of the lower spine (Segment L4 to S1) was performed in 1994, which however did not improve the pain. A histological examination of the bone biopsy of the 5 th lumbar vertebra produced a non-specific inflammatory response. Subsequently an acquired hyperostosis syndrome was diagnosed and treatment with biphosphonates was initiated. The success of this therapy has not yet been finally assessed.

Zusammenfassung

Eine 49 Jahre alte Patientin mit bekannter Psoriasis leidet seit 1986 unter belastungsabhängigen Kreuzschmerzen. 1992 wurde eine schmerzhafte Schwellung der linken Klavikula bemerkt. Im Verlauf der Erkrankung zeigten konventionelle Röntgenbilder, Computertomographie und Kernspintomographie einen raschen Substanzverlust des 5. Lendenwirbels. Auf Röntgenbildern und Computertomographie der Klavikula war eine Osteolyse zu erkennen; die Biopsie im schmerzhaften Klavikulabereich konnte einen malignen Prozeß ausschließen. Im Skelettszintigramm reicherten die thorakale und lumbale Wirbelsäule sowie die sternalen Anteile beider Claviculae vermehrt Radionuklid an. Die Schmerzen im Bereich der Klavikula bildeten sich unter antiphlogistischer Therapie zurück, die persistierenden Lumbalgien wurden 1994 mit einer Spondylodese L4-S1 versorgt, was aber zu keiner wesentlichen Beschwerdelinderung führte. Die histologische Untersuchung des 5. Lendenwirbels ergab eine unspezifische Entzündung. Daraufhin wurde die Diagnose eines akquirierten Hyperostose-Syndroms gestellt und eine Therapie mit Biphosphonaten eingeleitet, deren Erfolg abzuwarten bleibt.

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