Aktuelle Rheumatologie 1996; 21(3): 144-148
DOI: 10.1055/s-2008-1043702
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Das Miller-Galante-Knieendoprothesensystem ohne alloarthroplastischen Ersatz der Kniescheibenrückfläche - erste klinische Ergebnisse

The Miller-Galante Knee Endoprosthesis without Patellar Resurfacing - First Clinical ResultsC. -H. Hartwig , J.  Beyer , J.  Zacher1
  • Orthopädische Universitätsklinik Tübingen, Tübingen
  • 1Orthopädische Klinik Berlin-Buch, Burlin-Buch
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

20 patients with 23 knee joints who had been provided with a Miller-Galante knee endoprosthesis without patellar resurfacing because of inflammatory destruction or arthrosis were examined 22 months postoperatively on average. Compared to a group of 60 knee joints which had received Miller-Galante prostheses with an alloarthroplastic replacement of the patella at an earlier point in time, there were no differences in function and pain in the operated knee joints. The knee score which was evaluated in accordance with the assessment system of Insall (maximum 75 points) improved from 15.2 points preoperatively to 64 points postoperatively in group 1 (patients with patellar resurfacing), in group 2 (patients without patellar resurfacing) the improvement was from 18.8 points preoperatively to 65.1 points postoperatively. The function score (maximum 100 points) was 37 points preoperatively and 81.7 points postoperatively in group 1, in group 2 19.2 and 82.3 points. We do not carry out patellar resurfacing when there is a sufficient covering of cartilage retropatellar, i.e. that the arthrosis has not progressed so far that hard, ebonized subchondral bone lies exposed. Moreover a normal gliding behaviour of the patella must be guaranteed after implantation of the artificial joint. In most cases normal articulation between the patella and the artificial joint can be restored by the removal of marginal osteophytes (alloplastic conversion of the patella) in combination with a lateral division of the retinaculum.

Zusammenfassung

23 Kniegelenke, bei denen zwischen 9/92 und 5/93 aufgrund einer entzündlichen Destruktion oder Arthrose eine Miller-Galante-Knieendoprothese ohne Retropatellarersatz implantiert worden war, konnten im Mittel 22 Monate postoperativ nachuntersucht werden. Verglichen mit einem Kollektiv von 60 Miller-Galante-Prothesen mit alloarthroplastischem Ersatz der Kniescheibenrückfläche, zeigten beide Gruppen keinen Unterschied hinsichtlich Funktion und Schmerz des operierten Kniegelenkes. Der in Anlehnung an das Evaluationsschema von Insall errechnete Knee-Score (max. 75 Punkte) verbesserte sich in Gruppe 1 (Patienten mit Retropatellarersatz) von präoperativ 15.2 auf postoperativ 64 Punkte, in Gruppe 2 (Patienten ohne Retropatellarersatz) von 18.8 auf 65.1 Punkte. Für den Function-Score (max. 100 Punkte) errechneten wir in Gruppe 1 präoperativ 37 Punkte, postoperativ 81,7 Punkte, in Gruppe 2 19.2 und 82.3 Punkte. Auf einen alloarthroplastischen Ersatz der Kniescheibenrückfläche verzichten wir immer dann, wenn der Knorpelübenzug im Bereich beider Patellafacetten intakt ist, d. h. die Arthrose noch nicht soweit fortgeschritten ist, daß harter, ebonisierter Subchondralknochen freiliegt. Darüber hinaus muß nach Implantation des Kunstgelenkes ein regelrechtes Gleitverhalten der Patella gewährleistet sein. Durch Abtragung von Randosteophyten (alloplastische Umformung der Patella) in Kombination mit einer lateralen Retinakulumspaltung kann in den meisten Fällen eine regelrechte Artikulation zwischen der Patella und dem Kunstgelenk wiederhergestellt werden.

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