Eur J Pediatr Surg 1988; 43(1): 42-43
DOI: 10.1055/s-2008-1043411
FALLOARSTELLUNGEN - CASE REPORTS

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

High Doppler-Derived Cardiac Output in the Cerebral Arteriovenous Fistula Measured by Pulsed Doppler Ultrasound

Hohes (durch Doppler-Schall nachgewiesenes) Herz-Minutenvolumen bei einem Patienten mit intrakranieller arteriovenöser FistelH.  Hirsimäki1 , M.  Dahl2 , P.  Kero1 , O.  Wanne2 , H.  Korvenranta1 , S.  Salanterä1
  • 1Department of Paediatrics, Turku University Central Hospital
  • 2Department of Clinical Physiology, Turku University Central Hospital
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Cerebral arteriovenous fistula may cause a significant increase in cardiac output. So far, the right ventricular output measurement with conventional cardiac output methods has been difficult in newborn infants because of the shunts through the foramen ovale and patent ductus arteriosus. This difficulty can be avoided by measuring left ventricular output with the pulsed Doppler ultrasound method. In our case, the patient was a newborn infant with large patent ductus arteriosus and an arteriovenous malformation of the great cerebral vein of Galen. The malformation was found by noticing a loud murmur from the infant's head. The diagnosis was later confirmed by ultrasound scanning and a computer tomography. Left ventricular output was enormous with values from 740 to 830 ml/min/kg, when the normal value for the newborn infant at this age is 260 ml/min/kg. Because of constant cardiac failure, the malformation was operated on. The infant died of cardiac failure during this operation. An enormous left ventricle output in an infant with arteriovenous fistula and patent ductus arteriosus predisposes to cardiac failure. The Doppler ultrasound method in newborn infants seems to be a useful tool to determine cardiac function.

Zusammenfassung

Eine arteriovenöse Fistel kann eine signifikante Erhöhung des Herz-Minutenvolumens verursachen. Bei einem Neugeborenen kann das Minutenvolumen des Herzens infolge des physiologischen Shunts über den offenen Ductus arteriosus und das Foramen ovale nicht mit herkömmlichen Methoden unmittelbar nach der Geburt gemessen werden. Diese Schwierigkeit kann umgangen werden, indem auf die Messung des Auswurfs der linken Kammer der Doppler- Pulsationsultraschall verwandt wird. Unser Patient war ein Neugeborenes mit großem offenem Ductus arteriosus und einer arteriovenösen Fehlbildung der galenischen Vene. Zuerst wurde die Mißbildung an einem intrazerebralen Geräusch erkannt. Später wurde die Diagnose durch Tomographie- und Sonographie sowie durch eine Herz- Katheteruntersuchung bestätigt. Das Minutenvolumen des Herzens war hoch: 740 ml/min/kg bis 830 ml/min/kg (altersmäßiger Normalwert: 260 ml/min/kg). Wegen der Entwicklung einer Herzinsuffizienz wurde der Patient operiert. Der Patient starb jedoch während der Operation infolge der Herzinsuffizienz. Der Doppler-Ultraschall ist ein wichtiges Mittel zur Überprüfung der Leistungsfähigkeit und des Volumens eines Neugeborenenherzens.

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