Z Orthop Unfall 1988; 126(3): 239-249
DOI: 10.1055/s-2008-1040198
© 1988 F. Enke Verlag Stuttgart

Hallux varus congenitus bei Polydaktylien

Congenital Hallux Varus in Polydactyly CasesA. Falliner, W. Blauth, A. T. Olason
  • Orthopädische Universitätsklinik Kiel (Direktor: Prof. Dr. med. W. Blauth)
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Autoren berichten über ihre Erfahrungen mit der operativen Behandlung von 8 Patienten mit Hallux varus congenitus bei Polydaktylie der Großzehe. Neben der Beschreibung der “Röntgenanatomie” stehen besonders die intraoperativ erhobenen Weichteilbefunde im Mittelpunkt des Interesses. Es zeigt sich, daß bei allen Patienten neben den akzessorischen Knochenelementen Anomalien der Muskeln und Sehnen vorlagen; bei 4 Patienten fanden sich als Ursache der Varusfehlstellung fibröse Stränge, welche vom rudimentären Großzeh bis zur Fußwurzel reichten. Bei 5 Patienten fand sich eine Verkürzung des M. abductor hallucis. Eine Analyse der Operationsergebnisse zeigt, daß diese Weichteilveränderungen bei der Operation berücksichtigt werden müssen. Neben einer vollständigen Entfernung des polydaktylen Doppelpartners müssen fibröse Stränge reseziert und verkürzte Muskeln durchtrennt oder verlängert werden. Häufig sind zusätzlich Eingriffe an der Grundgelenkskapsel und hautplastische Maßnahmen notwendig.

Abstract

The authors report on experience gained in the surgical treatment of eight patients with congenital hallux varus associated with polydactyly of the big toe. Aside from a description of the “radiological anatomy”, the paper focuses in particular on the intraoperative soft tissue findings. In addition to the supernumerary bone structures, muscle and tendon anomalies were found in all the patients. In four patients the cause of the varus malposition was found to be fibrous stands extending from the rudimentary big toe to the tarsus. In five patients the abductor hallucis muscle was found to be shortened. An analysis of the surgical results shows that these soft tissue changes must be taken into account during surgery. In addition to complete removal of the polydactylic supernumerary, fibrous strands must be resected and shortened muscles severed or elongated. In many cases, operations on the basal joint capsule and plastic surgery are also necessary.

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