Z Orthop Unfall 1994; 132(4): 286-294
DOI: 10.1055/s-2008-1039976
© 1994 F. Enke Verlag Stuttgart

Wanderungsanalyse verschraubter Hüftpfannen nach Revisionsarthroplastiken am Hüftgelenk

Ergebnisse der Einbildröntgenanalyse (EBRA)*Migration Analysis of Screwed Acetabular Components after Revision Arthroplasties in the HipResults of the Einbildröntgenanalyse (EBRA)**S. W. Dihlmann, P. E. Ochsner, A. Pfister, P. Mayrhofer1
  • Orthopädische Klinik Kantonsspital Liestal, Schweiz (Chefarzt: Prof. Dr. P. E. Ochsner)
  • 1Institut für Mathematik und Geometrie, Universität Innsbruck, Österreich (Vorstand: Prof. Dr. J. P. Tschupik)
* Mit Unterstützung der Fondation Maurice E. Müller** with support of the Foundation Maurice E. Müller
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Von 57 revidierten Hüftpfannen, welche lückenlos kontrolliert wurden, wurden 47 mit einer zementierten bzw. zementlosen SL-Pfannendachschale nach Müller versorgt. Beide Pfannentypen sind mit Schrauben fest im Azetabulum verankert (Tab. 1). 42 Röntgenbildserien erlaubten eine detaillierte Analyse mit der Einbildröntgenanalyse - EBRA (Tab. 2). Klinisch waren die Resultate sehr befriedigend (Tab. 6). Die verschraubten Implantate wanderten wenig, dies, obschon z.T. wesentlich abweichende Kopfzentren in Kauf genommen werden mußten. Eine zu starke Kranialisierung beeinflußte dabei die Wanderungstendenz weniger als eine übermäßige Lateralisierung. soweit mit bisher ungenauen Methoden der Kopfzentrumsbestimmung heute schon Aussagen möglich sind. Besonders befriedigend ist auch, daß nach knöchernem Wiederaufbau eines defekten Azetabulums keine vermehrte Wanderung beobachtet wurde, vorausgesetzt, daß mindestens stellenweise direkter Kontakt zwischen dem Pfannenimplantat und dem gewachsenen Knochenstock besteht. Erstmals wird die EBRA-Methode in einer Variante vorgestellt, welche die Wanderung und die räumliche Kippung der Pfanne graphisch vektoriell erfaßt.

Abstract

Out of 57 revised acetabular components, which were regularly checked, 47 had been replaced by a cemented Müller's acetabular reinforcement ring resp. a cementless Müller's Sl-shell with flange. Both types of cups are anchored in the acetabular roof with cancellous bone screws (tab. 1). 42 cases with radiograph series permitted a detailed analysis with the EBRA-method, a computer aided method for the evaluation of acetabular spatial migration based on standard radiographs of the pelvis. The clinical results were very satisfying (tab. 6). The screwed acetabular components migrated little, although, some essential displacements of the center of rotation (in relation to the anatomical position) had to be accepted. As was recognizable with today's inaccurate methods of measuring the center of the head, the displacement too far towards cranial influenced the migration tendency less than an excessive lateralisation. Especially satisfying is the fact, that no increased migration was observed after reconstructional bone grafting of severe acetabular defects. provided that at least a partly direct contact between the acetabular component and the original bonestock was obtained. For the first time EBRA shall be introduced here as a method which shows the migration and the spatial inclination of the acetabular cup in a vectoral chart.

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