Z Orthop Unfall 1995; 133(2): 123-129
DOI: 10.1055/s-2008-1039425
© 1995 F. Enke Verlag Stuttgart

Biomechanische Untersuchungen zweisegmentaler lumbosakraler Stabilisationen mittels Fixateur interne oder mit PMMA simulierten Fusionen

Biomechanics of Bisegmental Lumbosacral Stabilization with Fixateur Interne or with PMMA Simulated FusionsR. H. Wittenberg1 , M. Shea2 , J. Krämer1 , W. C. Hayes2
  • 1Orthopädische Universitätsklinik am St. Josef-Hospital. Bochum
  • 2Orthopaedic Biomechanics Laboratory, Department of Orthopaedic Surgery, Charles A. Dana Research Center, Beth Israel Hospital and Harvard Medical School, Boston, Massachusetts, USA
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Biomechanik instrumentierter und posterolateraler Fusionen oder der lumbosakralen Distraktionsspondylodese (LSDS) ist bis jetzt nicht verglichen worden. Ziel dieser Untersuchung war daher die Bestimmung der Flexibilität von instrumentierten und posterolatralen Fusionen bzw. der LSDS, die mit Polymethylmethacrylat (PMMA) simuliert wurden.

14 lumbosakrale Wirbelsäulen wurde dynamisch in Flexion/Kompression von 0-16 Nm und 0- 900 N Kompression untersucht. Die Präparate wurden in folgender Sequenz getestet: intakt, nach Laminektomie L5, stabilisiert mit Fixateur interne L5-S1, nach mit PMMA simulierter Fusion L4-S1 und nach Stimulation einer Pseudoarthrose.

Durch die Laminektomie L5 kam es zu einem signifikanten Anstieg der Flexibilität und posterioren Distraktion in Flexion und Kompression im Vergleich zur intakten Wirbelsäule. Nach Implantation eines Fixateurs bzw. der Knochensimulation der posterolateralen Fusion oder LSDS war die Flexibilität signifikant verringert und lag in der Größenordnung der intakten Wirbelsäule. Durch die unilateral simulierte Pseudoarthrose kam es zu keinem Anstieg der Flexibilität.

Sowohl die instrumentierte als auch die mit PMMA simulierte posterolaterale Fusion und LSDS führten in vitro zu einer signifikanten Stabilisierung der laminektomierten Wirbelsäule. Die Operationsverfahren sind entsprechend der in vitro Knochensimulation als gleichwertig anzusehen, allerdings haben die Fixateure eine höhere Primärstabilität.

Abstract

The Implantation of fixation devices increases the primary stability after surgery significantly. Little is known about the comparison of flexibility of instrumented and posterolateral fusions or the lumbosacral distractions spondylodesis (LSDS). The purpose of the study was to compare the flexibility of instrumented and posterolateral fusions or LSDS after simulation with polymethylmethacrylat (PMMA).

Dynamic testing from 0-16 Nm in flexion/compression and 0-900 N in compression was performed on 14 lumbosacral spines. The spines were tested intact, after laminectomy, instrumentation with an internal fixateur L5-S1, and simulation of posterolateral fusion L4-S1 or LSDS and thereafter a pseudoarthrosis was simulated.

The laminectomy resulted in a significant increase of flexibility and posterior distraction in flexion and compression. The stabilization with an internal fixateur or PMMA simulation for posterolateral fusion or LSDS resulted in a significant decrease of the flexibility. Creation of a unilateral pseudoarthrosis did not effect the flexibility.

The instrumented fusion as well as the PMMA simulated bony posterolateral fusion and LSDS resulted in this model in a significant stabilization of the laminectomy. After unilateral fusion the flexibility was not significantly increased.