Handchir Mikrochir Plast Chir 2009; 41(2): 112-116
DOI: 10.1055/s-2008-1039065
Fallbericht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ein ungewöhnlicher Verlauf einer venösen Malformation im Gesicht

Facial Venous Malformation Presented with an Unusual CourseH. Piza-Katzer1 , P. Waldenberger1 [*]
  • 1Klinik für Plastische und Wiederherstellungschirurgie (Vorstand: o. Univ.-Prof. Dr. H. Piza-Katzer), Universitätsklinik für Radiologie[*], Medizinische Universität Innsbruck, Österreich
Further Information

Publication History

eingereicht 19.5.2008

akzeptiert 26.9.2008

Publication Date:
15 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Venöse Malformationen sind anlagebedingte Gefäßfehlbildungen. Sie erfahren im Gegensatz zu den Hämangiomen keine spontane Regression. Es wird die Krankengeschichte einer 21 Jahre alten Frau vorgestellt, bei der eine sehr starke Verunstaltung des Gesichts, bedingt durch eine sehr große venöse Malformation, vorlag. Nach einer sehr intensiven und zwei Jahre dauernden Beratung und Planung entschied sich die Patientin zur Therapie. Durch eine interdisziplinäre Zusammenarbeit zwischen einem Radiologen und plastischen Chirurgen gelang es, der Patientin ganz wesentlich zur Verbesserung ihrer Lebensqualität zu verhelfen. Zuerst wurde in Allgemeinnarkose eine zweimalige perkutane Sklerosierung durchgeführt. Dadurch konnte eine Thrombosierung im monströsen Tumor erzeugt und somit eine ausgedehnte Resektion des Tumors unter wesentlichem Funktionserhalt der mimischen Muskulatur erzielt werden.

Abstract

Venous malformations are constitutionally-dependent vascular anomalies. In contrast to haemangiomas, they show no spontaneous regression. We describe here the case of a 21-year-old woman with a very severe facial disfigurement caused by a large venous malformation. After intensive consultation, advice and planning, the patient decided to undergo therapy and was admitted to hospital for treatment by an interdisciplinary team, consisting of a radiologist and a plastic surgeon. Under general anaesthesia, percutaneous sclerosis was performed twice. This enabled thrombosing and subsequent extensive resection of the monstrously large tumour. The well-planned and efficiently performed surgery helped the patient to gain a significant improvement in her quality of life.

Literatur

  • 1 Berenguer B, Burrows P E, Zurakowski D. et al . Sclerotherapy of craniofacial venous malformations: complications and results.  Plast Reconstr Surg. 1999;  104 1-11
  • 2 Chang C J, Fisher D M, Chen Y R. Intralesional photocoagulation of vascular anomalies of the tongue.  Br J Plast Surg. 1999;  52 178-181
  • 3 Chih-Hsien L, Shyi-Gen C. Direct percutaneous ethanol instillation for treatment of venous malformation in the face and neck.  Brit J Plast Surg. 2005;  58 1073-1078
  • 4 Derby L D, Low D W. Laser treatment of facial venous vascular malformations.  Ann Plast Surg. 1997;  38 371-378
  • 5 Ernemann U, Hoffmann J, Breuninger H. et al . Interdisciplinary concept for classification and treatment of vascular anomalies in the head and neck.  Mund Kiefer Gesichtschir. 2002;  6 402-409
  • 6 Gelbert F, Enjolras O, Deffrenne D. et al . Percutaneous sclerotherapy for venous malformation of the lips: a retrospective study of 23 patients.  Neuroradiology. 2000;  42 692-696
  • 7 Hein K D, Mulliken J B, Kozakewich H P. et al . Venous malformations of skeletal muscle.  Plast Reconstr Surg. 2002;  110 1625-1635
  • 8 Jemec B, Sanders R. A facial low-flow venous malformation treated with fibrin glue.  Br J Plast Surg. 2000;  53 73-75
  • 9 Lee C H, Chen S G. Direct percutaneous ethanol instillation for treatment of venous malformation in the face and neck.  Br J Plast Surg. 2005;  58 1073-1078
  • 10 Lewin J S, Merkle E M, Duerk J L. et al . Low-flow vascular malformations in the head and neck: safety and feasibility of MR imaging-guided percutaneous sclerotherapy – preliminary experience with 14 procedures in three patients.  Radiology. 1999;  211 566-570
  • 11 Li Z P. Therapeutic coagulation induced in cavernous hemangioma by use of percutaneous copper needles.  Plast Reconstr Surg. 1992;  89 613-622
  • 12 Muliken J B. Vascular anomalies. Aston SJ, Beasley RW, Thorne CHM, eds. Grabb and Smith's plastic surgery. 5th ed. Philadelphia, New York; Lippincott Raven 1997: 191-204
  • 13 Payr E. Über die Verwendung von Magnesium zur Behandlung von Blutgefäßerkrankungen.  Dtsch Z Chir. 1902;  63 503
  • 14 Persky M S, Yoo H J, Berenstein A. Management of vascular malformations of the mandible and maxilla.  Laryngoscope. 2003;  113 1885-1892
  • 15 Raveh E, Waner M, Kornreich L. et al . The current approach to hemangiomas and vascular malformations of the head and neck.  Harefuah. 2002;  141 783-788
  • 16 Scherer K, Waner M. Nd:YAG lasers (1,064 mm) in the treatment of venous malformations of the face and neck: challenges and benefits.  Lasers Med Sci. 2007;  22 119-126
  • 17 Svendsen P, Wikholm G, Rodriguez-Catarino M. Venous malformations in the head and neck should be treated.  Lakartidningen. 2002;  14 1574-1578
  • 18 Wilflingseder P, Martin R, Papp C. Magnesium seeds in the treatment of lymph- and haemangiomata. Revival of an old method.  Chir Plastica. 1981;  6 105-116
  • 19 Wunderer S, Strassl H. Metallurgische Untersuchungen von Magnesium zur Spickungstherapie von Hämangiomen.  Acta Chir Austr. 1975;  7 80-85
  • 20 Yamaki T, Nozaki M, Fujiwara O. et al . Duplex-guided foam sclerotherapy for the treatment of the symptomatic venous malformations of the face.  Dermatol Surg. 2002;  28 619-622
  • 21 Yildirim I, Cinar C, Aydin Y. et al . Sclerotherapy to a large cervicofacial vascular malformation: a case report with 24 years' follow up.  Head Neck. 2005;  27 639-643

1 Name und Ergänzung der Institutsadresse wurden nachträglich eingefügt.

o. Univ.-Prof. Dr. med. Hildegunde Piza-Katzer

Klinik für Plastische und Wiederherstellungschirurgie
Medizinische Universität Innsbruck

Anichstraße 35

6020 Innsbruck

Österreich

Email: hildegunde.piza@i-med.ac.at