Handchir Mikrochir Plast Chir 2008; 40(3): 197-200
DOI: 10.1055/s-2008-1038473
Fallbericht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Erfolgreiche Korrektur einer adhärenten Narbe im Bereich des Handrückens mit Matriderm®

Successful Correction of an Adherent Scar on the Dorsal Hand with Matriderm®M. Keck1 , K. Ueberreiter1
  • 1Abteilung für Plastische und Ästhetische Chirurgie, Asklepios Klinik Birkenwerder
Further Information

Publication History

eingereicht 31.5.2007

akzeptiert 22.2.2008

Publication Date:
11 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Adhärente Narben im Bereich der Hand bedeuten für den Patienten häufig nicht nur eine ästhetische, sondern auch eine funktionelle Einschränkung. Die Rezidivrate bei Narbenkorrekturen ist relativ hoch. Eine 57-jährige Patientin mit einer adhärenten Narbe am Handrücken und bedeutenden funktionellen Einschränkungen wurde erfolgreich mit Matriderm® behandelt. Matriderm® sollte hierbei als Verschiebeschicht zwischen den freiliegenden Strecksehnen und der Haut dienen und somit das Auftreten einer erneuten Adhärenz verhindern. Ein Jahr postoperativ ist die Patientin beschwerdefrei. Die Haut im operierten Bereich ist gut verschieblich. Die Flexions- beziehungsweise Extensionsbewegungen im Handgelenk sind uneingeschränkt durchführbar. Nach unserem Wissen handelt es sich hierbei um die erste beschriebene Anwendung von Matriderm® zur Korrektur einer Narbe nach paravasaler Zytostatikainjektion.

Abstract

Adherent scars on the hand often lead to a major functional impairment and an aesthetic deformity. The rate of recurrence after scar correction is usually very high. A 57-year-old woman with an adherent scar on the back of her hand and major functional impairment was successfully treated with Matriderm®. Using Matriderm® as an additional layer between the atrophic skin and the tendons adherency of the scar could be prevented. One year after surgery the patient is free of pain. There is normal mobility between the skin and the underlying tissue. Complete wrist flexion and extension could be achieved. To the best of our knowledge this is the first case reported of using Matriderm® for the correction of a scar that was caused by the paravasal injection of cytostatic drugs.

Literatur

  • 1 Coleman S R. Ästhetische Chirurgie. Lemperle; Ecomed Verlag 1998
  • 2 De Benito J, Fernandez I, Nanda V. Treatment of depressed scars with a dissecting cannula and an autologous fat graft.  Aesthetic Plast Surg. 1999;  23 367-370
  • 3 Ersek R A. Transplantation of purified autologous fat: a 3-year follow up is disappointing.  Plast Reconst Surg. 1991;  87 219
  • 4 Haslik W, Kamolz L-P, Nathschläger G, Andel H, Meissl G, Frey M. First experiences with the collagen-elastin matrix Matriderm® as a dermal substitute in severe burn injuries of the hand.  Burns. 2007;  33 364-368
  • 5 Pinski K S, Roenigk Jr H H. Autologous fat transplantation. Long-term follow-up.  J Dermatol Surg Oncol. 1992;  18 179-184
  • 6 Ryssel H, Gazyakan E, Germann G, Öhlbauer M. The use of Matriderm® in early excision and simultaneous autologous skin grafting in burns - a pilot study.  Burns. 2008;  34 93-97
  • 7 Schmeller W, Meier-Vollrath I. Autologous fat grafting.  Hautarzt. 2003;  54 1185-1189
  • 8 Schuller-Petrovic S. Improving the aesthetic aspect of soft tissue defects on the face using autologous fat transplantation.  Facial Plast Surg. 1997;  13 119-124
  • 9 Van Zuijlen P PM, Van Trier A JM, Vloemans J FPM, Groenvelt F, Kreis R W, Middelkoop E. Graft survival and effectiveness of dermal substitution in burns and reconstructive surgery in a one-stage grafting model.  Plastic Reconstruct Surg. 2000;  106 615-623
  • 10 Yamada N, Kakibuchi M, Kitayoshi H, Kurokawa M, Hosokawa K, Hashimoto K. A method for correcting an inverted nipple with an artificial dermis.  Aesthetic Plast Surg. 2004;  28 233-238

Dr. med. Maike Keck

Abteilung für Plastische und Ästhetische Chirurgie
Asklepios Klinik Birkenwerder

Hubertusstraße 12 - 22

16540 Birkenwerder

Email: maike.keck@gmx.de