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DOI: 10.1055/s-2008-1037353
© 1981 Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Die Mikroendoskopie der Cervix uteri
Micro-endoscopy of the Uterine CervixPublication History
Publication Date:
19 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Seit 1978 habe ich meiner kolposkopischen und zytologischen Routineuntersuchung zur Krebsfrüherkennung die Mikroendoskopie zugefügt. Besonders in allen Fällen von atypischen Transformationszonen kann eine bedeutsame Aussage über die Malignität, Benignität sowie ihre Abgrenzungen gegeneinander gemacht werden. Unter kolposkopischer Sicht wird an der suspekten Stelle eine Vitalfärbung mit Kresylviolettazetat mittels Wattetupfer gezielt ausgeführt. Die Kolposkopie wird durch das neue Verfahren nicht nur notwendig ergänzt, sondern dient auch zugleich als Vehikel für eine gezielte Kolpomikroskopie mittels Mikroendoskopie. Die Daten des neuen Gerätes: [1] Vergrößerung: 130 ×, Ø 5 mm, Länge: 200 mm, Lichtleitung: optische Glasfieber, Beleuchtung: 280 Volt, 150 Watt/sec, Xenon Arc Lampe, Tiefe des Fokus von 0,8 mm aufwärts, inneres Gesichtsfeld: 35 mm.
Abstract
Since 1978 micro-endoscopy of the uterine cervix was added to routine colposcopic and cytologic evaluation of the cervix for the purpose of early diagnosis of cancer. Especially, in cases of a typical transformation zones important diagnostic information about the malignity or benignity of the lesion can be obtained. Under colposcopic guidance a suspect point is vitally stained with Cresyl violet acetate 10% solution. Colposcopy is not only supplemented by micro-endoscopy, but colposcopy also serves as a preliminary step for colpo-microscopy with the micro-endoscope. The new micro-endoscope gives a magnification of 130 times, a diameter of 5 mm, a length of 200 mm and in a fibre-optic light cable a light source of 280 volts with 150 watts/second from a Xenon Arc Lamp, focal depth of 0.8 mm, an internal Visual field of 35 mm. In 356 micro-endoscopies 3.92% showed positive findings, 12.75% showed suspicious findings, 73.04% showed negative findings and 10.29% showed other findings such as necrotic cells, bleeding or were impossible to evaluated with the micro-endoscope.