Geburtshilfe Frauenheilkd 1983; 43: 82-86
DOI: 10.1055/s-2008-1036601
Inhalt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Rolle der medizinischen Informationsverarbeitung in der Qualitätssicherung geburtshilflichen Handelns

The Role played by Medical Data Processing in Assuring the Professional Quality of Obstetrical CareH. K. Selbmann
  • Institut für medizinische Informationsverarbeitung, Statistik und
  • Biomathematik der Universität München
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Das Paradigma einer problemorientierten Qualitätssicherung ärztlichen Handelns stellt einen Regelkreis mit folgenden 5 Schritten dar: die routinemäßige Beobachtung, die Problemerkennung, die Problemanalyse, die Umsetzung der Problemlösungen in die tägliche Praxis und die Kontrolle, ob das Problem auch beseitigt wurde. Insbesondere bei den Schritten: Beobachtung, Problemerkennung und Nachkontrolle kann die medizinische Informationsverarbeitung mit ihren Methoden der Dokumentation, Datenverarbeitung und Statistik wesentliche Beiträge leisten. Die Perinatal-Erhebungen, die 1982 bereits in 6 Bundesländern Fuß gefaßt haben, zeugen davon. Unter der Devise »klinikinterne Qualitätssicherung mit externen Hilfestellungen« werden den teilnehmenden Kliniken Unterstützung bei der Selbstbeobachtung (Erhebungsbogen, Klinikstatistiken) geboten und Vergleichsinformationen zur Problemerkennung (Klinikprofile etc.) vermittelt. Voll im Verantwortungsbereich der Kliniken verbleiben dabei auf Grund der Freiwilligkeit und der Anonymitätsgarantie das Ziehen von Konsequenzen und ihre Umsetzung in den klinischen Alltag.

Abstract

The paradigma of problem-orientated assuring of the professional quality of medical case is a kind of »control loop system« consisting of the following 5 Steps: routine observation, identification of the problem, analysis of the problem, translation of problem solutions into daily practice and control as to whether the problem has been solved or eliminated. Medical data processing, which involves documentation, electronic data processing and statistics, can make substantial contributions especially to the Steps of observation, identification of the problem, and follow-up control. Perinatal data collection, which has already been introduced in 6 Länder of the Federal Republic of Germany, has supplied ample proof of this. These Operations were conducted under the heading »internal clinical assuring of quality with external aid«. Those ciinics who participated in this programme, were given the necessary aid in self-observation (questionnaires, clinical statistics), and they were also given comparative informative data to help them in identifying the problems (clinical profiles, etc.). It is entirely left to the responsibility of the ciinics themselves - voluntary cooperation and guarantee of remaining anonymous being a matter of course - to draw their own consequences from the collected data and to translate these into clinical everyday practice.

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