Klin Monbl Augenheilkd 1995; 206(5): 307-311
DOI: 10.1055/s-2008-1035448
© 1995 F. Enke Verlag Stuttgart

Étude comparative du temps d'application de la Mitomycin C dans les trabéculectomies: 2,5 ou 5 minutes?

Comparative Study of 0,2 mg/ml Mitomycin C in Trabeculectomies: 2.5 or 5 Minutes?C. C. Schnyder, O. Bernasconi, A. Mermoud, R. Faggioni
  • Hôpital Ophtalmique Jules Gonin, Lausanne
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Publication History

Publication Date:
08 February 2008 (online)

2,5 oder 5minütige Applikation von Mitomycin C bei fistulisierenden Operationen? Eine Vergleichstudie

Ziel der Studie Analyse der Wirkung und der Komplikationen bei Anwendung von Mitomycin C (M.M.C.)à 0,2 mg/ml für zwei Anwendungszeiten: 2′30″ resp. 5′.

Patienten und Methode 110 Trabekulektomien wurden bei 99 Patienten durchgefürt. In 66 Fällen handelte es sich um hohe Risikopatienten (HR) und in 44 Fällen um Patienten mit kleinem Risiko (FR). Das M.M.C. wurde bei Patienten 2,5 Minuten (20 HR-Patienten, 24 FR-Patienten) und in 66 Fällen (46 HR, 20 FR) 5 Minuten appliziert. Ergebnisse Für beide Gruppen (HR und FR), gab es keine signifikante Differenz in der erreichten Drucksenkung (Student t-test nach 6 Monaten: HR: p/0,224; FR: p/0,542).

In der HR-Gruppe gab es keine signifikante Differenz der Frühkomplikationen zwischen 2′30″ und 5″. In der Gruppe FR hingegen ist die Differenz signifikant für Hypothalamic (p/0,035) und Aderhautablösung (p/0,027). Keine signifikante Differenz gibt es in dieser Gruppe für Spätkomplikationen.

Schlußfolgerung Das M.M.C. à 0,2 mg/ml kann 2,5 Minuten appliziert werden bei allen Trabekulektomien, die seine Anwendung benötigen. Wir empfehlen aber bei den HR-Fällen, welche mehrere Risikofaktoren aufweisen, die Applikationszeit zwischen 2,5 und 5 Minuten zu modulieren und zwar so, dass man pro Risikofaktor 1/2 bis 1 Minute dazugibt.

Summary

Background To analyse the inocuity and the incidence of complications of a 0.2 mg/ml solution of Mitomycin C (M.M.C.), for two application time, 2.5 or 5 minutes.

Methods 110 trabeculectomies were realised in 99 patients; they were high-risk (HR) patients in 66 cases, and low-risk (LR) patients in 44 cases. M.M.C. was used for 2.5 minutes in 44 cases (20 HR patients, 24 LR patients), and for 5 minutes in 66 cases (46 HR patients, 20 LR patients).

Results In both groups HR and LR, there is no significant difference on the pressure lowering whether the 0.2 mg/ml solution of M.M.C. is used during 2.5 minutes or 5 minutes (Student t-test at 6 months: HR: p/0.224; FR: p/0.542).

For the early and late complication in the HR group, there is no significant difference whether M.M.C. is used 2.5 or 5 minutes. In the LR group, there is a significant difference for hypothalamy (p/0.035) and choroidal detatchment (p/0.027). In this LR group, there is no significant difference in the late complications.

Conclusions A 0.2 mg/ml solution of M.M.C, when indicated, may be used as well in the HR and LR group during 2′30″. In the HR group, if there are several risk factors, we propose to adapt the application time between 2.5 and 5 minutes, and increase it by 1/2 or 1 minute for each risk factor.