Rofo 1990; 153(12): 698-701
DOI: 10.1055/s-2008-1033467
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Der Pulsationsflußindex (PFI) in der Diagnostik dysfunktioneller Nierentransplantate

Pulsatile flow index (PFI) in diagnosis of renal transplant dysfunctionK. W. Sievers1 , K. H. Albrechf, J. V. Kaude3 , A. Wegener1 , H. Annweiler1
  • Röntgendiagnostisches Zentralinstitut
  • 1und Abteilung für Chirurgie
  • 2des Universitätsklinikums Essen, Department of Radiology
  • 3University of Florida, Gainesville, USA
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 61 Patienten (167 Untersuchungen) wurde der Pulsationsflußindex (PFI) zur Beurteilung von Nierentransplantaten mit eingeschränkter Funktion eingesetzt. Die Ergebnisse wurden mit der Histologie, dem klinischen Verlauf und angiographischen oder szintigraphischen Ergebnissen korreliert. Transplantatabstoßungen wurden durch den PFI mit einer Sensitivität von 85 % diagnostiziert, die Spezifität lag bei 81 % und die Genauigkeit bei 83 %. Der positive und negative prädiktive Wert lag bei 76 bzw. 89 %. Die akut tubuläre Nekrose (ATN) zeigte in 89 % der Fälle einen normalen PFI und konnte so von der Abstoßungsreaktion abgegrenzt werden.

Summary

In 61 patients (167 examinations) the pulsatile flow index (PFI) was used to diagnose the cause of renal transplant dysfunction. The results were correlated with histology and clinical course and outcome, angiography or quantitative radionuclide renography. Renal transplant rejection was diagnosed by PFI with a sensitivity of 85 %. The specificity was 81 % and the diagnostic accuracy 83 %. The positive predictive value was found to be 76 %, whereas the negative predictive value was 89 %. In presence of acute tubular necrosis (ATN) the PFI was normal in 89 % of examinations and therefore distinguishable from acute rejection.

    >