Rofo 1990; 153(10): 400-403
DOI: 10.1055/s-2008-1033403
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Hyperhidrose der Handflächen - CT-geführte chemische perkutane thorakale Sympathektomie

Palmar hyperhidrosis CT guided chemical percutaneous thoracic sympathectomyOlga B. Adler1 , A. Engel1 , A. Rosenberger1 , R. Dondelinger2
  • 1Department of Diagnostic Radiology, Rambam Medical Center, Faculty of Medicine, Technion-Israol Institute of Technology, Haifa, Israel, and
  • 2Department of Diagnostic Radiology, Centre Hospitalier, Luxembourg
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Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Hyperhidrose der Handflächen verursacht psycho-physische Hemmungen und wirkt sich sowohl im privaten als auch im Berufsleben ungünstig aus. Die Ursache ist unbekannt. Die Schweißdrüsen werden von der Sympathikuskette des autonomen Nervensystems gesteuert. Das Zentrum der Sympathikusregulierung der oberen Extremitäten liegt zwischen den Segmenten D2 bis D9 des Rückenmarks. Die allgemein akzeptierte Behandlung besteht in einem Versuch einer Exzision des 3. thorakalen sympathischen Ganglions. Abgesehen vom chirurgischen Vorgehen selbst und dessen Komplikationen entstehen außerdem weitere Komplikationen durch die Exzision des Ganglions, u. a. das Hornersche Syndrom, kompensatorische Schweißabsonderungen an anderen Körperstellen, und Wiederkehr der Schweißanfälle. Eine Alternative besteht in CT-geführter chemischer perkutaner thorakaler Sympathektomie; bleibt diese erfolglos, so kann dennoch chirurgisch vorgegangen werden. Vorläufige Erfahrungen mit dieser Methode an 50 Patienten werden mitgeteilt und diskutiert.

Summary

Palmar hyperhidrosis or excessive sweating of the hands causes, to those affected, emotional and physical disturbance and impediment in professional and social life. The cause is unknown. Sweat glands are innervated by the sympathic chain of the autonomous nervous system. The center of sympathic regulation of the upper extremities is located between the segments of D.2-D.9 of the spinal cord. Accepted treatment consists of surgery aimed to excise the third thoracic sympathic ganglion. Besides the surgical procedure as such, and its complications, there are complications inherent to the excision of the ganglion. These are Horner's syndrome, compensatory sweating in other parts of the body, and recurrence of sweating. CT guided chemical percutaneous thoracic sympathectomy presents an alternative, which in the event of failure does not prevent ensuing surgery. The preliminary experience with this procedure in 50 patients is presented and discussed.