Rofo 1991; 155(12): 527-531
DOI: 10.1055/s-2008-1033311
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

„Anteposition des Femurkopfes” nach Chirurgie der angeborenen Hüftgelenkluxation

Eine CT-Studie an 22 Hüften mit vermuteter anteriorer LuxationFemoral head anteposition after surgery of congenital dislocation of the hip - A computerised tomography study of 22 hips suspected of anterior dislocationM. Napiontek, K. Rzymski1
  • 1Clinic of Pediatric Orthopaedics, Institute of Orthopaedics and Rehabilitation (Head of the Clinic and Director of the Institute: Prof. Dr. med. W. Marciniak), Department of Gastroenterologic Radiology (Head: Prof. Dr. med. K. Rzymski), Institute of Radiology (Director: Prof. Dr. med. A. Ziemiański), Academy of Medicine, Poznań, Poland
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Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wird ein neuer Begriff vorgestellt, der als „Anteposition des Femurkopfes” das klinische Erscheinungsbild einer wegen angeborener Hüftgelenkluxation operierten Hüfte beschreibt, bei der Verdacht auf eine anteriore Luxation besteht. Die CT-Scans sowohl der horizontalen als auch der sagittalen Ebenen von 22 Hüften, bei denen eine iatrogene anteriore Luxation vermutet wurde, wurden an 22 Kindern durchgeführt. Diese waren wegen angeborener Hüftgelenkluxation nach der offenen Reduktionsmethode mittels Derotationsosteotomie des Femurs nach varus und transiliakaler Osteotomie nach Dega operiert worden. Eine Auswertung der CT-Scans zusammen mit der klinischen Untersuchung ermöglichte eine Differenzierung des einheitlichen klinischen Erscheinungsbildes von dem der „Anteposition”. Daraufhin konnten eine oder mehrere Ursachen hierfür aufgeklärt werden. Es sind dies: eine anteriore Hüftgelenkluxation, Coxa magna nach avaskulärer Nekrose, Glutealmuskelfibrose oder periartikuläre Ossifizierungen.

Summary

A new term called „femoral head anteposition” to describe the clinical appearance of a hip operated on because of CDH and suspected of anterior dislocation, has been introduced. CT scans of both the horizontal and sagittal planes of 22 hips suspected of iatrogenic anterior dislocation were made from 22 children. These had been operated on because of CDH by the open reduction method with derotation varus osteotomy of the femur and transiliac osteotomy by Dega. An evaluation of the CT scans combined with clinical examination allowed the differentiation of the homogeneous clinical appearance from the „anteposition”. It was then possible to establish one or several coexisting reasons to the situation. These were: anterior dislocation of the hip, coxa magna after avascular necrosis, gluteal muscle fibrosis or periarticular ossifications.