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DOI: 10.1055/s-2008-1032949
Metallgeflecht-Endoprothese und intraluminare High-dose-rate-192Iridium-Brachytherapie zur palliativen Behandlung maligner Gallengangsobstruktionen
Erste ErfahrungenMetal stent and endoluminal high-dose rate 192iridium brachytherapy in palliative treatment of malignant biliary tract obstructionPublication History
Publication Date:
20 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Seit Dezember 1989 wurden 9 Patienten mit inoperablen malignen Gallengangsobstruktionen unter palliativem Gesichtspunkt mit einer Kombination von Endoprothese und intraluminarer 192Ir-high-dose-rate-Brachytherapie behandelt. Als Gesamtdosis wurden 10 Gy in einem Abstand von 7,5 mm vom Mittelpunkt der Quelle hyperfraktioniert appliziert. Sechs Patienten (M/O, Karnofsky > 60 %) erhielten zusätzlich eine kleinvolumige perkutane Strahlentherapie (50,4 Gy, 1,8 Gy pro Tag, 5 Fraktionen pro Woche). In % Fällen konnte ein unbehinderter Galleabfluß in das Duodenum und Sistieren des Pruritus erreicht werden, bei 78 % der Fälle ( %) entsprach die Palliationsdauer der Überlebenszeit (mittlere Überlebenszeit 7,5 Monate).
Summary
Since December 1989, 9 patients with inoperable malignant biliary tract obstruction were treated palliatively by a combined modality treatment consisting of placement of a permanent biliary endoprosthesis followed by intraluminal high dose-rate 192Ir brachytherapy. A dose of 10 Gy was delivered in a hyperfractionated schedule at the point of reference in a distance of 7.5 mm of centre of the source. External small field radiotherapy (50.4 Gy, 1.8 Gy per day, 5 fractions per week) was also given in six cases (M/O, Karnofsky > 60 %). In % cases an unrestrained bile flow and an interruption of pruritus was achieved, in 78 % ( %) of cases the duration of palliation was as long as the survival time (median survival time 7.5 months).
Schlüsselwörter
Maligner Gallengangsverschluß - Intraluminare High-dose-rate-Brachytherapie - 192Iridium - Hyperfraktionierung - Endoprothese
Key words
Malignant biliary tract obstruction - Endoluminal high-dose rate brachytherapy - 192iridium - Hyperfractionation - Endoprosthesis