Rofo 1993; 158(6): 565-569
DOI: 10.1055/s-2008-1032701
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Intrakranielle Lymphome

Radiologische Befunde bei 40 PatientenIntracranial lymphoma - radiological findings in 40 patientsK. W. Stock, T. Müller, E. W. Radü, W. Steinbrich
  • Department Medizinische Radiologie, Universität Basel/Kantonsspital (Vorsteher: Prof. Dr. W. Steinbrich)
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Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Wir untersuchten in einer retrospektiven Studie die radiologischen Befunde von 40 Patienten ohne AIDS mit histologisch gesicherten zerebralen Lymphomen, hiervon waren 31 primär zerebrale Lymphome ohne weitere Tumormanifestation. An radiologischen Untersuchungen lag in allen Fällen ein CT vor, bei 24 Patienten auch eine Angiographie und bei 5 Patienten zusätzlich ein MRT. Das CT zeigte in 60 % eine solitäre Läsion, polyzyklisch (62 %) oder nodulär (38 %) konfiguriert, nativ isodens (34 %) oder hyperdens (57 %). Nach Kontrastmittelinjektion sah man eine Anreicherung in 97 % der Läsionen. Die häufigste Tumorlokalisation fand sich mit 33 % im Bereich der Basalganglien und des Corpus callosum, bei 30 % im Frontal- und bei 20 % im Temporallappen. Angiographisch sah man in 63 % eine Raumforderung, Gefäßirregularitäten in 33 % und eine Tumorkontrastierung in 21 %; in 25 % der Patienten war die Angiographie normal. Eine frühe Venenkontrastierung fand sich in keinem Fall. Ein MRT bei 5 Patienten zeigte bei T1-gewichteten Sequenzen den Tumor isointens oder leicht hypointens. Die T2-gewichteten Bilder stellten den Tumor hyperintens oder mit gemischten Signalintensitäten dar.

Summary

We analysed the radiologically findings of 40 patients with histologically confirmed cerebral lymphoma but without AIDS in a retrospective study; 31 of these had primary cerebral lymphoma without any other manifestation of the disease. All patients had CT, 24 had angiography and in five patients MRT had been performed in addition. CT showed a solitary lesion in 60 %, of these 62 % had scalloped margins and 38 % were nodular, 34 % were isodense and 57 % were hyperdense. Following contrast injection, there was increased density in 97 % of the lesions. The most frequent localisation was in the region of the basal ganglia and the corpus callosum (33 %), in the frontal lobes (30 %) and in the temporal lobes (20 %). Angiographically, 63 % showed evidence of a space-occupying lesion, there were vascular irregularities in 33 % and tumour contrast in 21 %; in 25 % of the patients angiography was normal. Early venous filling was not found in any case. T1 weighted sequences during MRT of 5 patients showed the tumour to be isointense or slightly hypointense. T2-weighted images showed the tumour to be hyperintense or with mixed signal intensities.