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DOI: 10.1055/s-2008-1032453
Chemoembolisation des hepatozellulären Karzinoms: Computertomographische Befunde und klinische Resultate bei prospektiv repetitiver Therapie
Chemoembolisation of hepatocellular carcinoma: CT findings and clinical results in prospective repetitive therapyPublication History
Publication Date:
20 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Von April 1989 bis März 1993 wurden 52 Patienten mit hepatozellulärem Karzinom (HCC) durch 162 repetitiv durchgeführte (mittleres Therapieintervall: 2,9 Monate) transarterielle Chemoembolisationen (TACE) behandelt. Zur Embolisation wurde eine Emulsion von Lipiodol und Epirubicin verwendet, die proportional der Leberfunktion und Tumorgröße dosiert und selektiv appliziert wurde. Vor und nach TACE wurden computertomographisch Größe und Lipiodolspeicherung der Tumoren bestimmt sowie angiographisch deren Vaskularisationsgrad. Die Lipiodolspeicherung nahm von 58 % nach der ersten auf 73 % nach der dritten Behandlung zu. Speicherung und Retention des Lipiodols waren bei Respondern größer als bei Nonrespondern. Expansiv wachsende HCC wiesen eine höhere Responserate (56 %) auf als infiltrative Tumoren (20 %). Die medianen Überlebenszeiten dieser Patienten waren unterschiedlich (19 und 8 Monate; p < 0,01). Die Überlebensraten aller Patienten betrugen 54, 22 und 11 % nach 1,2 und 3 Jahren. Mehrfache TACE sind lokal effektiv; drei Behandlungen während eines Jahres können bei Patienten im Stadium Child–Pugh A empfohlen werden.
Summary
Between April 1989 and March 1993 162 transarterial chemoembolisations (TACE) were performed repeatedly (mean interval: 2.9 months) in 52 patients with hepatocellular carcinoma (HCC). An emulsion of Lipiodol and epirubicine was injected as selectively as possible in a dosage proportional to liver function and tumour size. Before and after each TACE the size of tumours and ratio of tumour volume containing Lipiodol (RTVCL) were determined in CT and the grade of tumour vascularisation was assessed angiographically. The RTVCL increased from 58 % after the first treatment to 73 % after the third treatment. RTVCL and Lipiodol retention were higher in responders than in non–responders. Tumours with expansive growth pattern showed a higher response rate (56 %) than infiltrating tumours (20 %). Mean survival of these patients was different (19 and 8 months; p < 0.01), respectively. Survival rates of all patients were 54,22, and 11 % after 1, 2 and 3 years, respectively. Repeated TACE shows local effectiveness. Three treatments during a period of one year are recommended for patients with Child–Pug class A cirrhosis.
Schlüsselwörter
Hepatozelluläres Karzinom, Chemoembolisation - Chemoembolisation, repetitive Therapie
Key words
Hepatocellular carcinoma, chemoembolisation - Chemoembolisation, repetitive treatment