Klin Monbl Augenheilkd 2008; 225(5): 336-337
DOI: 10.1055/s-2008-1027261
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Feasibility of not Having a Postoperative Control at Day-1 after Outpatient Oculoplastic Surgical Procedures

Die Überprüfung der Notwendigkeit, die erste postoperativen Kontrolle am Tag nach dem ambulanten okuloplastischen Eingriffes durchzuführenI. Keskinaslan1 , I. O. Haefliger1, 2
  • 1University of Eye Clinic, Basel, Switzerland
  • 2Eye Center, Basel, Switzerland
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Publication History

received: 14.9.2007

accepted: 29.10.2007

Publication Date:
05 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Ziel dieser Studie war es, die erste postoperative Kontrolle nach okuloplastischen Eingriffen nicht am ersten postoperativen Tag, sondern zum Zeitpunkt der Tränenwegsspülung/Nahtentfernung durchzuführen. Patienten und Methoden: Retrospektive Fallstudie in einem tertiären Zuweisungszentrum an 105 ambulanten Patienten. Chirurgische Verfahren: Lidoperation (75 / 105), transpunktale endoskopische Tränenwegsdrainage (11 / 105), kombinierte Lidoperation und Tränenwegsdrainage (15 / 105), orbitale Gewebeexcizion (4 / 105). Zielsetzung: Anzahl der Patienten, die die erste postoperative Kontrolle früher als die geplante Regel hatten, und ob es zu weiteren medizinisch-chirurgischen Eingriffen kam. Ergebnisse: 95 / 105 Patienten hatten die erste postoperative Kontrolle 12 ± 4 Tage (Mittelwert ± STAW) nach der festgesetzten Regel. 10 / 105 Patienten hatten die erste postoperative Kontrolle früher (3 ± 1 Tage), wobei es zu keine weiteren medizinisch-chirurgischen Eingriffen kam. Schlussfolgerungen: Nach ambulanten okuloplastischen Verfahren ist es möglich, ohne Einfluss auf das Operationsergebnis die erste postoperative Kontrolle nicht am ersten Tag nach dem chirurgischem Eingriff, sondern zum Zeitpunkt der Tränenwegsspülung bzw. Nahtentfernung zu planen.

Abstract

Background: After outpatient oculoplastic surgical procedures, to report the feasibility of a policy of planning the first post-operative control not at one day after surgery but at the time of suture removal or lacrimal drainage system irrigation. Patients and Methods: A retrospective case-series chart review analysis in a tertiary referral center of hundred and five consecutive outpatients was performed. Surgical procedures: eyelid (75 / 105), transpunctal endoscopic lacrimal drainage (11 / 105), both eyelid and transpunctal endoscopic lacrimal drainage (15 / 105), orbita soft tissue (4 / 105). Main outcome: number of patients who had a first post-operative control for a different purpose than the one planned by the policy and whether it led to additional interventions. Results: Out of 105 patients, 95 had their first control 12 ± 4 days (mean ± SD) after surgery according to the established policy. In 10 patients the first control occurred earlier (3 ± 1 days) without leading to additional medico-surgical interventions. Conclusion: After outpatient oculoplastic surgical procedures, it is possible, with apparently no major consequences, to plan the first post-operative control not on the first day after surgery but later at time of suture removal or lacrimal drainage system irrigation.

Reference

  • 1 Thakker M M, Tarbet K J, Sires B S. Postoperative chemosis after cosmetic eyelid surgery, surgical management with conjunctivoplasty.  Arch Facial Plast Surg. 2005;  7 185-188

Ivan O. Haefliger, MD, FEBO

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