Klin Monbl Augenheilkd 2008; 225(5): 422-423
DOI: 10.1055/s-2008-1027255
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Eyelid Sebaceous Gland Carcinoma in a Young Caucasian Man

Talgdrüsenkarzinom bei einem jungen kaukasischen MannI. Keskinaslan1 , G. L. Pedroli2 , J.-M Piffaretti1 , P. Meyer1 , C. Kunz3 , I. O. Haefliger1, 4
  • 1Eye Clinic of the University Hospital Basel, Basel, Switzerland
  • 2Eye Center, Mendrisio, Switzerland
  • 3Department of Facial Surgery of the University Hospital Basel, Basel, Switzerland
  • 4Eye Center, Basel, Switzerland
Further Information

Publication History

received: 14.9.2007

accepted: 1.12.2007

Publication Date:
05 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Das Talgdrüsenkarzinom kommt bei jungen kaukasischen Männern sehr selten vor. Anamnese und Befund: Ein 28-jähriger Mann wurde in unsere Klinik wegen eines Chalazion rezidivs, welches ohne histologische Untersuchung viermal innerhalb von zwei Jahren exzidiert wurde, zugewiesen. Die Läsion war mit einer tieferliegenden Zyste verbunden. Zystenpunktion wie auch Biopsien aus der Läsion wurden durchgeführt. Zytologische und histologische Befunde waren mit einem Talgdrüsenkarzinom vereinbar. Bildgebende Verfahren zeigten ein Wachstum des Tumors in die Orbita. Therapie und Verlauf: Um die Überlebungsrate des Patienten zu steigern, wurde eine totale Exenteration der Orbita durchgeführt. Schlussfolgerung: Das Talgdrüsenkarzinom bei jungen kaukasischen Männern ist sehr selten und ist in den frühen Stadien mit einem Chalazion zu verwechseln. Deshalb sollte prinzipiell jedes aus der Lidregion exzidierte Gewebe vollständig entfernt und adäquat histologisch untersucht werden.

Abstract

Background: Eyelid sebaceous gland carcinoma is rarely observed in young Caucasian men. History and Signs: A 28-year-old man was referred for a recurring chalazion of the eyelid that had been operated four times in the past two years. The chalazion-like lesion of the external third of the upper left eyelid was associated with a cystic lesion. Cytology of the fluid in the cyst and histology of the lesion were compatible with a sebaceous cell carcinoma. Magnetic resonance imaging revealed that the cystic lesion associated with the eyelid tumour was extending into the orbit. Therapy and Outcome: According to current clinical practice and experience, to increase the chance of survival of the patient, an orbital exenteration was conducted to remove the sebaceous cell carcinoma in total. Conclusions: Although rare, one should be aware that an eyelid sebaceous cell carcinoma can occur in a young Caucasian man and this diagnosis should be evoked in case of a recurrent chalazion.

References

  • 1 Cook B E, Bartley G B. Treatment options and future prospects for the management of eyelid malignancies: an evidence-based update.  Ophthalmology. 2001;  108 2088-098; quiz 2099 - 2100, 2121
  • 2 Gardetto Jr A, Rainer C, Ensinger C. et al . Sebaceous carcinoma of the eyelid: a rarity worth considering.  Br J Ophthalmol. 2002;  86 243-244
  • 3 Honavar S G, Shields C L. et al . Primary intraepithelial sebaceous gland carcinoma of the palpebral conjunctiva.  Arch Ophthalmol. 2001;  119 764-767
  • 4 Kass L G, Hornblass A. Sebaceous carcinoma of the ocular adnexa.  Surv Ophthalmol. 1989;  33 477-490
  • 5 Lai T F, Huilgol S C, Selva D. et al . Eyelid sebaceous carcinoma masquerading as in situ squamous cell carcinoma.  Dermatol Surg. 2004;  30 222-225

Ivan O. Haefliger, MD, FEBO

Eye Center

Leimenstrasse 76

4051 Basel, Switzerland

Phone: ++ 41/61/2 71 87 58

Fax: ++ 41/61/2 71 87 59

Email: ivan.haefliger@bluewin.ch