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DOI: 10.1055/s-2008-1027144
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Mechanische Rotationsthrombektomie zur Behandlung von akuten und subakuten Okklusionen der femoropoplitealen Arterien: Retrospektive Auswertung der Ergebnisse von 1999 bis 2005
Mechanical Rotational Thrombectomy for Treatment Thrombolysis in Acute and Subacute Occlusion of Femoropopliteal Arteries: Retrospective Analysis of the Results from 1999 to 2005Publication History
eingereicht: 6.8.2007
angenommen: 11.12.2007
Publication Date:
03 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Die lokale intraarterielle Lyse von akuten bzw. subakuten Gefäßverschlüssen gilt derzeit noch als Standardtherapie. Ziel dieser Arbeit war, die Ergebnisse der perkutanen mechanischen Thrombektomie (PMT) als Alternative zur Lyse zu untersuchen. Material und Methoden: Es wurden retrospektiv die Ergebnisse von 1999 bis 2005 von 265 Patienten, mittleres Alter 65 ± 8,4 Jahre, untersucht, die wegen arteriellen Gefäßverschlüssen mit einem Rotationsthrombektomiekatheter (Straub Rotarex®) behandelt wurden. Davon waren 85 Patienten (32,1 %) akut (≤ 14 Tage, Gruppe 1) bzw. 180 Patienten (67,9 %) subakut (14 - 42 Tage, Gruppe 2) Die mittlere Okklusionslänge war 25 (2 - 40) cm. Ergebnisse: Die technische Erfolgsrate betrug 94,7 % (251 / 265). In den übrigen 14 Fällen konnte entweder keine ausreichende Entfernung der Thromben zur Blutflusswiederherstellung (n = 9) oder keine intraluminale Führungsdrahtpassage erreicht werden (n = 5). Nach einer Nachbeobachtungszeit von 12 ± 3 Monaten lag die Restenoserate in Gruppe 1 bei 49 % und in Gruppe 2 bei 54 %. Der Knöchel-Arm-Index (KAI) konnte in Gruppe 1 von 0,32 ± 0,17 auf 0,78 ± 0,24 bei Entlassung und 0,71 ± 0,23 nach 12 Monaten (p ≤ 0,001) gesteigert werden, ebenso war die Steigerung des KAI in Gruppe 2 signifikant von 0,47 ± 0,24 präinterventionell auf 0,81 ± 0,19 bei Entlassung und 0,74 ± 0,24 nach 12 Monaten (p ≤ 0,001). Es wurden insgesamt 16 (6 %) distale Embolisation beobachtet sowie 3 (1,2 %) Perforationen. Es traten keine Amputationen oder Todesfälle während der Nachbeobachtungszeit auf. Schlussfolgerung: Die perkutane mechanische Thrombektomie, mit dem hier untersuchten System, stellt eine sichere und effektive Alternative zur lokalen Lyse dar. Limitierend ist lediglich die fehlende Einsetzbarkeit im Bereich der Unterschenkelarterien.
Abstract
Purpose: Direct intra-arterial thrombolysis is the standard of care over acute surgical intervention for acute infrainguinal occlusion. However, several mechanical thrombectomy devices can be utilized as a less invasive alternative to rapid reperfusion of the acutely threatened limb. Materials and Methods: Retrospective analysis of 265 patients treated from 1999 to 2005, mean age 65 ± 8.4 (range from 47 to 75) years, with acute (85 patients, 32.1 %, group 1) or subacute (180 patients, 67.9 %, group 2) occlusions of the femoropopliteal artery with a rotational thromboembolectomy system (Straub Rotarex®). The mean occlusion length was 25 (range 2 - 40) cm. Results: The technical success rate was 94.7 % (251 / 265). In the additional 14 patients, no complete clot removal (n = 9) or intraluminal guidewire passage was able to be achieved (n = 5). After a mean follow-up of 12 ± 3 months, the restenosis rate was 49 % in group 1 and 54 % in group 2. The ankle-brachial index improved in group 1 from 0.32 ± 0.17 to 0.78 ± 0.24 at discharge and 0.71 ± 0.23 after 12 months (p ≤ 0.001) and in group 2 from preinterventional 0.47 ± 0.24 to 0.81 ± 0.19 at discharge and 0.74 ± 0.24 after 12 months (p ≤ 0.001). There were 16 (6 %) distal embolizations and 3 (1.2 %) perforations. There were no cases of amputation or death during follow-up. Conclusions: The mechanical rotational thrombectomy is a very safe and effective alternative to local lysis. The only limitation is that there is no treatment possible in the infrapopliteal artery.
Key words
arteries - thrombolysis - angiography
Literatur
- 1 Lavanier G L, Sacks D, Robinson M L. Acute limb ischemia. Emerg Med Clin NA. 1992; 10 103-119
- 2 Norgren L, Hiatt W R, Dormandy J A. et al . Inter-Society Consensus for the Management of Peripheral Arterial Disease (TASC II). Eur J Vasc Endovasc Surg. 2007; 33 S1-S75
- 3 Sharafuddin M JA, Hicks M E. Current Status of Percutaneous Mechanical Thrombectomy. Part 1. General Principles. JVIR. 1997; 8 911-921
- 4 Dregelid E B, Stangeland L B, Eide G E. et al . Patient survival and limb prognosis after arterial embolectomy. Eur J Vasc Surg. 1987; 1 263-271
- 5 Ouriel K, Veith F J, Seashore A A. et al . A comparison of recombinant urokinase with vascular surgery as initial treatment for acute arterial occlusion of the legs. N Engl J Med. 1998; 338 1105-1111
- 6 The STILE Investigators . Results of a prospective randomized trial evaluating surgery versus thrombolysis for ischemia of the lower extremity. Ann Surg. 1994; 220 251-268
- 7 Bildsoe M C, Moradian G P, Hunter D W. et al . Mechanical clot dissolution: New concept. Radiology. 1989; 171 231-233
- 8 Blaisdell F W, Stelle M, Allen R E. Management of acute lower extremity ischemia due to embolism and thrombosis. Surgery. 1978; 84 822-834
- 9 Weaver F A, Comerota A J, Youngblood M. et al . Surgical revascularzation versus thrombolysis for nonembolic lower extremity native artery occlusions: results of a prospective randomized trial. The STILE Investigators. Surgery versus Thrombolysis for Ischemia of the Lower Extremity. J Vasc Surg. 1996; 24 513-523
- 10 Palfreyman S J, Michaels J A. Vascular surgical society of great Britain and Ireland: systematic review of intra-arterial thrombolytic therapy for peripheral vascular occlusions. Br J Surg. 1999; 85 704
- 11 Ritchie J L, Hansen D D, Vracko R. et al . Mechanical thrombolysis: A new rotational catheter approach for acute thrombi. Circulation. 1989; 73 1006-1012
- 12 Drasler W J, Jenson M L, Wilson G J. et al . Rheolytic catheter for percutaneous removal of thrombus. Radiology. 1992; 182 263-267
- 13 Reekers J A, Kromhout J G, er Waal van K. Catheter for percutaneous thrombectomy. First clinical experience. Radiology. 1993; 188 8871-8874
- 14 Schmitz-Rode T, Gunther R W, Muller-Leise C. US-assisted aspiration thromboembolectomy. In vitro investigations. Radiology. 1991; 178 677-679
- 15 Sharafuddin M JA, Hicks M E. Current Status of Percutaneous Mechanical Thrombectomy. Part 2. Devices and Mechanism of Action. JVIR. 1998; 9 15-31
- 16 Sharafuddin M JA, Hicks M E. Current Status of Percutaneous Mechanical Thrombectomy. Part 3. JVIR. 1998; 9 209-224
- 17 Rutherford R B, Baker J D, Ernst C. et al . Recommended standards for reports dealing with lower extremity ischemia. Revisited version. J Vasc Surg. 1997; 26 517-538
- 18 Zeller T, Frank U, Bürgelin K. et al . Langzeitergebnisse nach Rekanalisation acuter und subakuter thrombotischer arterieller Verschlüsse der unteren Extremitäten mit einem Rotations-tThrombektomiekatheter. Fortschr Röntgenstr. 2002; 174 1559-1565
- 19 Schmitt H E, Jäger K A, Jacob A L. et al . A New Rotational Thrombectomy Catheter: System Design and First Clinical Experience. Cardiovasc Intervent Radiol. 1999; 22 504-509
- 20 Jaeger K A, Schmitt E M, Schmitt H E. et al . Peripheral Thrombectomy with the new Straub-Rotarex® Catheter: A Multicenter Study. Intern Angiology. 1999; Suppl 1 17A
- 21 Duc S R, Schoch E, Pfyffer M. et al . Recanalization of acute and subacute femoropopliteal artery occlusions with the rotarex catheter: one year follow-up, single center experience. Cardiovasc Intervent Radiol. 2005; 28 603-610
- 22 Berezi V, Deutschmann H A, Schedlbauer P. et al . Early experience and midterm follow-up results with a new. Rotational thrombectomy catheter. Cardiovasc Intervent Radiol. 2002; 25 275-281
- 23 Krankenberg H, Schluter M, Steinkamp H. et al . Nitinol stent implantation versus percutaneous translumnial angioplasty in superficial femoral artery lesions up to 10 cm in length: the Femoral Artery Stenting Trial (FAST). Circulation. 2007; 116 285-292
- 24 Schillinger M, Sabeti S, Loewe C. et al . Balloon Angioplasty versus Implantation of Nitinol Stents in the Superficial Femoral Artery. N Engl J Med. 2006; 354 1879-1888
- 25 Mühlenbruch G, Brock H. et al . Kurz- und mittelfristige Ergebnisse eines 4F-kompatiblen selbstexpandierbaren Niedrigprofil-Nitinol-Stents in der Arteria femorals superficialis. Fortschr Röntgenstr. 2007; 179 733-738
- 26 Alfke H, Vannucchi A, Froelich J. et al . Langzeitergebnisse nach Ballonangioplastie kruraler Arterien. Fortschr Röntgenstr. 2007; 179 811-817
- 27 Kasirijan K, Gray B, Beavers F P. et al . Rheoltic Thrombectomy in the Management of Acute and Subacute Limb-threatining Ischemia. J Vasc Interv Radiol. 2001; 12 413-421
- 28 Allie D E, Hebert C J, Mitchell D. et al . Novel Simultaneous Combination Chemical Thrombolysis/Rheolytic Thrombectomy Therapy for Acute Critical Limb Ischemia: The Power-Pulse Spray Technique. Catheterization and Cardiovascular Interventions. 2004; 63 512-522
- 29 Nolte-Ernsting C, Abel K, Krupski G. et al . Wirtschaftliche Evaluation angiographischer Interventionen einschließlich einer radiologischen stationären und ambulanten Patientenbetreuung. Fortschr Röntgenstr. 2006; 178 78-89
- 30 Puig S, Felder-Puig R. Evidenzbasierte Radiologie: Ein neuer Ansatz zur Bewertung von klinisch angewandter radiologischer Diagnostik und Therapie. Fortschr Röntgenstr. 2006; 178 671-679
Dr. Christian Wissgott
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