Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1017494
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Chronischer Kopfschmerz mit Depression durch Pachymeningitis bei Wegener-Granulomatose
Severe chronic headache with depression induced by pachymeningitis in Wegener's granulomatosisPublication History
eingereicht: 3.9.2007
akzeptiert: 13.12.2007
Publication Date:
23 January 2008 (online)
Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund: Ein 43-jähriger Patient wurde wegen Exazerbation von seit drei Jahren bestehenden, schwersten therapierefraktären Kopfschmerzen stationär aufgenommen. Diese hatten über dauerhaften Analgetikagebrauch und Induktion einer Depression mit Psychopharmakagebrauch im Vorjahr zu einer Berufsunfähigkeitsberentung geführt. Eine externe Ursachenabklärung inklusive kranialer Computertomografie und Laborchemie hatte keinen pathologischen Befund ergeben. Der aktuelle Untersuchungsbefund zeigte einen schmerzgeplagten und depressiv verstimmten Patienten in reduziertem Allgemeinzustand, dessen klinisch-internistische und fachneurologische Untersuchung unauffällig waren.
Untersuchungen: Im kranialen Magnetresonanztomogramm (MRT) fand sich überraschenderweise eine generalisierte Verdickung und eine stark vermehrte Kontrastmittelanreicherung der Meningen, vereinbar mit einer Pachymeningitis. Laborchemisch zeigten sich eine Niereninsuffizienz und eine Proteinurie, die anti-neutrophilen cytoplasmatischen Antikörper mit einer Spezifität gegen Proteinase 3 (PR3-ANCA) waren deutlich erhöht.
Diagnose, Therapie und Verlauf: Aufgrund der vorliegenden Befunde konnte die Diagnose einer Pachymeningitis als Ausdruck einer granulomatös-vaskulitischen Beteiligung des Zentral-Nervensystems bei Wegener-Granulomatose gestellt werden. Es wurde eine Therapie mit Cyclophosphamid und Prednisolon eingeleitet. Hierunter wurde der Patient rasch und anhaltend frei von den zuvor quälenden Kopfschmerzen und konnte den Analgetikagebrauch ebenso wie den Psychopharmakagebrauch vollständig beenden. Die Nierenfunktion rekonstituierte sich inkomplett.
Folgerung: Das kernspintomografisch nachweisbare seltene Krankheitsbild der Pachymeningitis als zerebral-vaskulitische Beteiligung der Wegener-Granulomatose muss sowohl bei therapierefraktären Kopfschmerzen unklarer Genese als auch bei entsprechenden Symptomen bei bekannter Wegener-Granulomatose differenzialdiagnostisch mit in Betracht gezogen werden.
Summary
History and admission findings: A 43-year-old man was admitted to a hospital because of an exacerbation of severe headache, which for three years had been refractory to any treatment. Headache had led to chronic use of analgesics and to drug-treated depression. As a result he had to quit his job the previous year and had since then been receiving a disability pension. At that time diagnostic procedures done elsewhere, including cranial computer tomography and laboratory tests had not shown any pathological results. At the current admission the patient was in a reduced general condition and complained of severe headache and depression. However, the physical examination, including neurological tests, was normal.
Investigations: Cranial magnetic resonance imaging (MRI) revealed general thickening and pronounced contrast enhancement of all meningeal structures (pachymeningitis). Laboratory tests indicated renal failure and proteinuria, as well as elevation of anti-neutrophilic cytoplasmic antibodies against proteinase 3 (PR3-ANCA).
Diagnosis, treatment and course: The MRI findings and laboratory results established the diagnosis of a severe pachymeningitis secondary to vasculitis of the central nervous system as part of Wegener's granulomatosis. Immunosuppressive therapy with cyclophosphamide and glucocorticoids resulted in the severe headaches subsiding within a few days. The patient was able to stop taking analgesics and antidepressants. However, renal function improved only partially.
Conclusion: Pachymeningitis, as demonstrated on MRI, is a rare manifestation of inflammatory cerebrovascular involvement in Wegener's granulomatosis. Pachymeningitis should be considered in patients with severe and persistent headache of unknown aetiology, as well as in patients with Wegener's granulomatosis with recent onset of headache.
Schlüsselwörter
Wegener-Granulomatose - Pachymeningitis - PR3-ANCA - chronischer Kopfschmerz
Key words
Wegener’s granulomatosis - pachymeningitis - PR3-ANCA - chronic headache
Literatur
- 1 Agildere A M. et al . Pachymeningitis and optic neuritis in rheumatoid arthritis: MRI-findings. Br J Radiol. 1999; 72 404-407
- 2 Ahmadi-Simab K. et al . Pachymeningitis in mixed connective tissue disease. Ann Rheum Dis. 2005; 64 1656-1657
- 3 De Groot K. et al . Standardized neurologic evaluations of 128 patients with Wegener’s granulomatosis. Arch Neurol. 2001; 58 1215-1221
- 4 Drachman D. Neurological complications of Wegener’s granulomatosis. Arch Neurol. 1963; 8 145-155
- 5 Fam A G. et al . Cranial pachymeningitis: an unusual manifestation of Wegener’s granulomatosis. J Rheumatol. 2003; 30 2070-2074
- 6 Göbel H, Petersen-Braun M, Soyka D. The epidemiology of headache in Germany: a nationwide survey of representative sample on the basis of headache classification of the International Headache Society. Cephalgia. 1994; 14 97-106
- 7 Headache Classification Subcommittee of the International Headache Society . The International Classification of Headache Disorders: 2nd edition. Cephalgia. 2004; 24 (Suppl 1) 9-160
- 8 Heldmann F. et al . 46-jähriger Patient mit granulomatöser Prostatitis, Arthralgien und blutiger Rhinitis. Dtsch Med Wschr. 2006; 131 22-25
- 9 Jenette J C. et al . Nomenclature of systemic vasculitides. Proposal of an international consensus conference. Arthritis Rheum. 1994; 37 187-192
- 10 Jinnah H A. et al . Chronic meningitis with cranial neuropathies in Wegener’s granulomatosis. Case report and review of the literature. Arthritis Rheum. 1997; 40 573-577
- 11 Kuhn J. et al . Atypischer Kopf- und Gesichtsschmerz infolge hypertropher Pachymeningitis bei c-ANCA positivem Morbus Wegener. Med Klin. 2005; 100 209-212
- 12 Kupersmith M J. et al . Idiopathic hypertrophic pachymeningitis. Neurology. 2004; 44 1045-1048
- 13 Leavitt R Y. et al . The American College of Rheumatology 1990 criteria for the classification of Wegener’s granulomatosis. Arthritis Rheum. 1990; 33 1101-1107
- 14 Nagashima T. et al . P-ANCA-positive Wegener’s granulomatosis presenting with hypertrophic pachymeningitis and multiple cranial neuropathies: case report and review of the literature. Neuropathology. 2000; 20 23-30
- 15 Nishino H. et al . Neurological involvement in Wegener’s granulomatosis: an analysis of 324 consecutive patients at the Mayo clinic. Ann Neurol. 1993; 33 4-9
- 16 Reinhold-Keller E. et al . Severe CNS manifestations as the clinical hallmark in generalized Wegener’s granulomatosis consistently negative for antineutrophil cytoplasmic antibodies (ANCA). A report of 3 cases and a review of the literature. Clin Exp Rheumatol. 2001; 19 541-549
- 17 Seror R. et al . Central nervous system involvement in Wegener’s granulomatosis. Medicine (Baltimore). 2006; 85 54-65
- 18 Specks U, Moder K G, McDonald T J. Meningeal involvement in Wegener’s granulomatosis. Mayo Clin Proc. 2000; 75 856-859
- 19 Tojo J. et al . An autopsy case of Wegener’s granulomatosis with pachymeningitis. Intern Med. 1998; 37 711-715
- 20 Yuh W T. et al . Evaluation of pachymeningitis by contrast-enhanced MR imaging in a patient with rheumatoid disease. Am J Neuroradiol. 1990; 11 1247-1248
Privatdozent Dr. med. Axel F. G. von Bierbrauer
Chefarzt Abteilung Innere Medizin, Städtisches Klinikum Neunkirchen gGmbH, Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität des Saarlandes
Brunnenstraße 20
66538 Neunkirchen/Saar
Phone: 06821/182400
Fax: 06821/182409
Email: a.vonbier@krh-nk.de