Laryngorhinootologie 1992; 71(4): 181-186
DOI: 10.1055/s-2007-997273
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die endonasale, endoskopisch kontrollierte Stirnhöhlenoperation bei Mukopyozelen und Empyemen

Endonasal, Endoscopy-controlled Surgery for Mucopyoceles and Enpyemas of the Frontal SinusW. Hosemann, A. Leuwer, M. E. Wigand
  • Hals-Nasen-Ohrenklinik der Universität Erlangen-Nürnberg (Direktor: Prof. Dr. M. E. Wigand)
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Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Im Zeitraum von April 1989 bis Juli 1991 wurden 26 Patienten mit einer frontoethmoidalen Mukopyozele resp. einem Stirnhöhlenempyem einer endoskopisch gestützten, endonasalen Stirnhöhlenoperation zugeführt. Nach Abschluß der Wundheilung konnten 18 Patienten durchschnittlich 11 Monate postoperativ zu ihrem Befinden befragt werden, bei 14 Patienten erfolgte eine endoskopische Nachuntersuchung. Das subjektive Operationsergebnis war durchwegs gut. Endoskopisch war die Stirnhöhle in 5 Fällen weit einsehbar, in weiteren 8 Fällen mit einem kleineren Ostium frontale gut sondierbar. 2 Patienten mußten im Beobachtungszeitraum transfazial nachoperiert werden. Ein zunehmender Anteil der entzündlichen Stirnhöhlenerkrankungen kann durch eine endoskopisch kontrollierte, endonasale Operation in Verbindung mit einer gründlichen postoperativen Nachpflege beherrscht werden.

Summary

Twenty-six patients diagnosed as having mucopyoceles or empyemas of the frontal sinus were submitted to endoscopy-aided endonasal surgery of the anterior ethmoid and the adjacent frontal sinus between April 1989 and July 1991. Eighteen patients followed-up for a period exceeding the 3 months normally required for wound healing are presented (follow-up 3-22 months, mean 11 months). The subjective assessment of the patient was good to excellent in 16 cases. Two of these patients refused endoscopic follow-up, since they feit so well that they saw no need for it. At endoscopy, the frontal sinus was highly accessible in 5 patients, while in another 8 patients with a smaller frontal ostium it was possible to explore it adequately. Two patients in whom symptoms persisted had to be submitted to transfacial revisional surgery. An increasing percentage of patients with inflammatory frontal sinus disease can be treated by endoscopic endonasal surgery followed by thorough endoscopic aftercare.