Fortschr Neurol Psychiatr 1994; 62(6): 197-219
DOI: 10.1055/s-2007-996672
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Vaskuläre Demenz im Wandel - eine Übersicht zur vaskulären Demenz von zurückliegenden zu neuen Konzepten

Vascular Dementia in Progress - A Review on Vascular DementiaTh. M. Kloß , R.  Maleßa , C.  Weiller , H. Ch. Diener
  • Neurologische Universitätsklinik Essen
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 January 2008 (online)

Abstract

This article summarizes various concepts (Binswangers encephalopathy, multiinfarct-dementia, lacunar state, mixed dementia, dementia due to amyloid angiopathy or vasculitis) and classifications (DSM, ICD, ADDTC) on vascular dementia. It reviews historical, clinical, and diagnostic aspects (i. e. neuroradiology, SPECT, PET) as well as therapeutic approaches. The confusing nomenclature on vascular dementia is discussed, considering especially the non-convincing concept of multiinfarct-dementia that often has been misused as a synonym for vascular dementia. Multiinfarct-dementia is now restricted to a syndrome of vascular dementia due to several large vessels strokes.

A current definition and classification of vascular dementia as suggested by NINDS-AIREN international workshop is described. It defines criteria consistent with the diagnosis of "possible", "probable" and "definite" vascular dementia based on clinical, radiologic and neuropathologic features. The criteria of "probable" vascular dementia include all the following: 1. the presence of dementia and cerebrovascular disease defined by focal signs on neurologic investigation and evidence of relevant cerebrovascular disease by brain imaging (multiple lacunae, extensive white matter lesions, multiple large-vessels infarcts or a strategically placed infarct) 2. A relationship between dementia and cerebrovascular disease (onset of dementia within 3 months following a recognized stroke; abrupt deterioration, stepwise progression). This classification of vascular dementia emphasises pathogenetic aspects and includes dementia resulting from small- and largevessels disease as well as hypoperfusion, haemorrhagic dementia and dementia due to still unknown factors.

Operational criteria for the frequent Binswangers encephalopathy - a prototype of vascular dementia - are presented. Thereby a basis for further research and discussion in this exciting area should have been formed.

Zusammenfassung

Die verschiedenen Konzepte der vaskulären Demenz (Binswangersche Enzephalopathie, Multiinfarktdemenz, Status lacunaris, gemischte Demenz, Demenz bei zerebraler Amyloidangiopathie und Vaskulitis) werden neben bisherigen Klassifikationen (DSM, ICD, ADDTC) im Licht ihrer historischen Entwicklung betrachtet. Epidemiologische, klinische, diagnostische (insbesondere neuroradiologische, PETund SPECT-Befunde) werden neben pathophysiologischen und therapeutischen Aspekten dargestellt. Fragen der Nomenklatur werden im Zusammenhang mit der herrschenden Begriffsverwirrung im Feld der vaskulären Demenz erörtert. Der fälschlich als Sammelbegriff für die vaskuläre Demenz benutzte Begriff der Multiinfarktdemenz wird anhand seines nicht überzeugenden bisherigen Konzeptes diskutiert und neu eingeordnet für vaskuläre Demenz-Syndrome, die durch mehrere Territorialinfarkte bedingt sind.

Schließlich wird eine neue Definition und Klassifikation, die von dem NINDS-AIREN international workshop vorgeschlagen wurde, dargestellt. Damit läßt sich die vaskuläre Demenz als ,,mögliche'', ,,wahrscheinliche'', ,,sichere'' Diagnose erfassen, unter Zuhilfenahme klinischer, neuropsychologischer, neuroradiologischer und neuropathologischer Befunde. Für die Diagnose einer ,,wahrscheinlichen'' vaskulären Demenz wird die zeitliche (Demenz innerhalb von 3 Monaten nach Schlaganfall) oder symptomorientierte (abrupte Verschlechterung, stufenweise Progression) Verknüpfung einer Demenz mit zentralen fokalneurologischen Symptomen und neuroradiologischen Zeichen einer relevanten zerebrovaskulären Erkrankung gefordert. Die Klassifikation der vaskulären Demenz berücksichtigt pathogenetische Aspekte und umfaßt neben Demenz bei Mikro- und Makroangiopathie auch Demenz-Syndrome infolge zerebraler Hypoperfusion, Blutung sowie bisher ungeklärtem Mechanismus.

Für die häufige Binswangersche Enzephalopathie als Prototyp der vaskulären Demenz werden operationale Kriterien dargestellt. Damit sollte eine neue Grundlage zur Erforschung und Diskussion der vaskulären Demenz geschaffen sein.

    >