Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2007-985167
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Telemedizin in der kardiologischen Rehabilitation - Eine Literaturübersicht mit kritischer Wertung
Telemedicine in Cardiac Rehabilitation - A Literature Review and Critical AppraisementPublication History
Publication Date:
23 October 2007 (online)
Zusammenfassung
Die zunehmende Verbreitung telemedizinischer Techniken in der Medizin hat auch bereits Einfluss auf die Entwicklung der kardiologischen Rehabilitation genommen. Insbesondere aus der ambulanten kardiologischen Rehabilitation gibt es Arbeiten zur telemedizinischen Überwachung von häuslichem oder wohnortnahem Ergometertraining. Hierbei handelt es sich jedoch vorwiegend um die Mitteilung klinischer Erfahrungen und um Machbarkeitsuntersuchungen an vergleichsweise kleinen Patientenkollektiven. Darüber hinaus wurden in diese Studien nahezu ausschließlich männliche Patienten mit niedrigem kardiovaskulärem Risiko sehr spät nach dem Indexereignis eingeschlossen. Eine randomisierte kontrollierte Studie an einem ausreichend großen und repräsentativen Patientengut liegt zur Anwendung der Telemedizin in der kardiologischen Rehabilitation bisher nicht vor. Weiterhin wurde in vielen Studien lediglich ein telemetrisch überwachtes Ergometertraining eva-luiert und die edukativen sowie psychosozialen Elemente der multimodalen Rehabilitation nicht oder nur am Rande erwähnt. Auch das häu-fig zitierte Argument für eine noch breitere Anwendung der Telemedizin, durch ihren Einsatz könnten die Kosten der Rehabilitation reduziert werden, ist bisher nicht belegt. Daher kann man zum jetzigen Zeitpunkt feststellen, dass die telemedizinische Überwachung eines häuslichen Ausdauertrainings technisch machbar ist. Aufgrund der fehlenden Daten aus kontrollierten Studien an repräsentativen Patienten sind Nutzen und Risiken der Telemedizin für die kardiologische Rehabilitation jedoch nicht abschließend beurteilbar. Keinesfalls ersetzt ein alleiniges telemedizinisch überwachtes häusliches Ergometertraining die klassische multimodale kardiologische Rehabilitation in stationärer oder ambulanter Form. Da prinzipiell jedoch die Chance der Zugangserleichterung und der Kostenreduktion besteht, sollte der Einsatz der Telemedizin in der kardiologischen Rehabilitation unbedingt weiter wissenschaftlich untersucht werden. Dabei kommt der sorgfältigen Evaluation der tatsächlichen finanziellen Aufwendungen in Zeiten begrenzter Ressourcen eine besonders große Bedeutung zu.
Abstract
The propagation of telemedicine has influenced the development of cardiac rehabilitation as well. Especially on an outpatient basis, there is an increasing number of publications about exercise training at home controlled by telemedical ECG. These trials, however, are predominantly feasibility studies including only few patients. In addition, most of the patients were male, classified as uncomplicated low-risk patients, and the vast majority was not included until weeks and months after the acute event. So far, there is no randomized controlled trial about telemedicine in cardiac rehabilitation in a large representative population. Furthermore, in most of the studies, only telemedically conducted exercise training was evaluated, and education classes as well as psychosocial interaction with the multidisciplinary team were not considered. The argument most often cited for the further spread of telemedicine, i. e. that its use will reduce the costs of medical care, has been proven so far neither. In conclusion, telemedical supervision of exercise training at home is technically feasible. As controlled data are lacking, risks and benefits of telemedical interventions in cardiac rehabilitation are not well evaluated yet. By no means may the sole telemedically supervised exercise training at home replace the multidisciplinary cardiac rehabilitation on an in- or outpatient basis. However, as there is the great opportunity to facilitate access to cardiac rehabilitation programmes for patients living in rural areas as well, the application of telemedical techniques should be further evaluated scientifically in this setting giving special attention to cost-effectiveness in times of limited financial resources.
Schlüsselwörter
Telemedizin - Rehabilitation - Kardiologie - EKG
Key words
telemedicine - rehabilitation - cardiology - ECG
Literatur
- 1 Meystre S. The current state of telemonitoring: A comment on the literature. Telemed J E Health. 2005; 11 63-69
-
2 Korsukéwitz Ch. Medizinische Rehabilitation kardiologischer AHB-Patienten der Deutschen Rentenversicherung Bund. In: Bruckenberger E (Hrsg).
Herzbericht 2005. Sektorenübergreifende Versorgungsanalyse zur Kardiologie und Herzchirurgie in Deutschland. Mit vergleichenden Daten aus Österreich und der Schweiz. 18 . Bericht. Hannover 2006: 130-140 - 3 Krüger-Brand H. Telemonitoring und Electronic Homecare. Therapie im Wohnzimmer. Deutsches Ärzteblatt. 2006; 103 B450-B453
- 4 DeBusk R, Houston N, Haskell W, Fry G, Parker M. Exercise training soon after myocardial infarction. Am J Cardiol. 1979; 44 1223-1229
- 5 Miller N, Haskell W, Berra K, DeBusk R. Home versus group exercise training for increasing functional capacity after myocardial infarction. Circulation. 1984; 70 645-649
- 6 DeBusk R, Haskell W, Miller N, Berra K, Taylor C, Berger W, Lew H. Medically directed at-home rehabilitation soon after clinically uncomplicated acute myocardial infarction: A new model for patient care. Am J Cardiol. 1985; 55 251-257
- 7 Fletcher G, Chiaramida A, LeMay M, Johnston B, Thiel J, Spratlin M. Telephonically-monitored home exercise early after coronary artery bypass surgery. Chest. 1984; 86 198-202
- 8 Squires R, Miller T, Harn T, Micheels T, Palma T. Transtelephonic electrocardiographic monitoring of cardiac rehabilitation exercise sessions in coronary artery disease. Am J Cardiol. 1991; 67 962-964
- 9 Sparks K, Shaw D, Eddy D, Hanigosky P, Vantrese J. Alternatives for cardiac rehabilitation patients unable to return to a hospital-based program. Heart Lung. 1993; 22 298-303
- 10 Shaw D, Sparks K, Jennings H, Vantrease C. Cardiac rehabilitation using simultaneous voice and electrocardiographic transtelephonic monitoring. Am J Cardiol. 1995; 76 1069-1071
- 11 Vongvanich P, Bairey Merz CN. Supervised exercise and electrocardiographic monitoring during cardiac rehabilitation. J Cardiopulmonary Rehabil. 1996; 16 233-238
- 12 Ades PA, Pashkow FJ, Fletcher G, Pina I, Zohman L, Nestor J. A controlled trial of cardiac rehabilitation in the home setting using electrocardiographic and voice transtelephonic monitoring. Am Heart J. 2000; 139 543-548
- 13 Ueshima K, Kamata H, Kobayashi N, Kamata J, Hiramori K. Medically directed home-based exercise using a stepping device with ECG telemetry monitoring in patients with previous myocardial infarction. J Cardiopulm Rehabil. 2002; 22 105-108
- 14 Salvador C, Pascal Carrasco M, Gonzalez de Mingo M, Carrero A, Montes J, Martin L, Cavero M. Airmed-cardio: a GSM and internet services-based system for out-of-hospital follow-up of cardiac patients. IEEE Trans Inf Technol Biomed. 2005; 9 73-85
- 15 Kouidi E, Farmakiotis A, Kouidis N, Deligiannis A. Transtelephonic electrocardiographic monitoring of an outpatient cardiac rehabilitation programme. Clin Rehabil. 2006; 20 1100-1104
- 16 Körtke H, Zittermann A, El-Arousy M, Zimmermann E, Wienecke E, Körfer R. Neues Ostwestfälisches Postoperatives Therapiekonzept (NOPT). Med Klin. 2005; 100 383-389
- 17 Lenane J. High-tech cardiac home care. Caring. 1994; 13 28-31
- 18 Winters JM, Winters JM. A telehomecare model for optimizing rehabilitation outcomes. Telemed J E Health. 2004; 10 200-212
- 19 Vainoras A, Marozas V, Korsakas S, Gargasas L, Siupsinskas L, Miskinis V. Cardiological telemonitoring in rehabilitation and sports medicine. Stud Health Technol Inform. 2004; 105 121-130
- 20 Ozahowski T. Telephone ECG monitoring of myocardial infarction patients immediately following hospital discharge. J Cardiopulm Rehabil. 1986; 6 157-158
- 21 Miller N. The use of the telephone in cardiac and pulmonary rehabilitation. J Cardiopulm Rehabil. 1996; 16 349-352
- 22 Henderson I, Lohuizen van K, Fendke T. Remote cardiac rehabilitation. J Telemed Telecare. 2000; 6 ((Suppl. 2)) 28-30
- 23 Shaw D, Sparks K, Jennings H. Transtelephonic exercise monitoring: A review. J Cardiopulm Rehabil. 1998; 18 263-270
- 24 Schwaab B, Katalinic A, Riedel J, Sheikhzadeh A. Pre-hospital diagnosis of myocardial ischemia by telecardiology: safety and efficacy of a 12-lead electrocardiogram, recorded and transmitted by the patient. J Telemed Telecare. 2005; 11 41-44
- 25 Schwaab B, Katalinic A, Richardt G, Kurowski V, Krüger D, Mortensen K, Lorenz E, Sheikhzadeh A. Validation of a 12-lead tele-ECG transmission in the real-life scenario of acute coronary syndrome. J Telemed Telecare. 2006; 12 315-318
- 26 Körtke H, Heinze R, Bockhorst K, Mirow N, Körfer R. Telemedizinisch basierte Rehabilitation. Dtsch Ärztebl. 2006; 103 A2921-A2924
-
27 Wenger N, Froelicher E, Smith L, Philip A, Ades P, Berra K, Blumenthal J.
Clinical practice guidelines No 17: Cardiac rehabilitation as secondary prevention . AHCPR Publication 96-0672. Rockville, Md: US Department of Health and Human Services, Public Health Service, Agency for Health Care Policy and Research, National Heart, Lung and Blood Institute 1995 - 28 Taylor R, Brown A, Ebrahim S, Jolliffe J, Noorani H, Rees K, Skidmore B, Stone J, Thompson D, Oldridge N. Exercise-based rehabilitation for patients with coronary heart disease: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Am J Med. 2004; 116 682-692
- 29 Shaw D, Heggestad-Hereford J, Southard D, Sparks K. American Association of Cardiovascular and Pulmonary Rehabilitation telemedicine position statement. J Cardiopul Rehabil. 2001; 21 261-262
- 30 Balas A, Jaffrey F, Kuperman G, Boren S, Brown G, Pinciroli F, Mitchell J. Electronic communication with patients. Evaluation of distance medicine technology. JAMA. 1997; 278 152-115
Korrespondenzadresse
PD Dr. Bernhard Schwaab
Curschmann Klinik
Saunaring 6
23669 Timmendorfer Strand
Email: schwaab@drguth.de